baba oğul
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

TÜRKÇE3. SINIF KONULAR

Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty Eş Sesli (Sesteş) Kelimeler

Mesaj  Admin Cuma Nis. 12, 2019 1:23 pm

Eş Sesli (Sesteş) Kelimeler
Es-Sesli-Kelimeler Örnekler:
KAZ
Ali dört tane kaz aldı.
Mehmet toprağı kazdı.
AK
Zeynep dört tane ak güvercin aldı.
Yağmur yağınca dere dere gürül gürül aktı.
DİL
O iki yabancı dil konuşuyor.
Ali kurban bayramında kurbanın dilini yedi.
YAŞ
Ali'nin getirdiği odunlar yaştı.
Dedem çok yaşlıdır.
KAYMAK
Taha üç kilo kaymak aldı.
Ben kışın Uludağ'da kaymak isterim.
Yazılış ve okunuşları aynı olan; ama anlamları birbirinden farklı olan sözcüklere eş sesli (sesteş) sözcükler denir. Bunlar yalın hâlde olabildikleri gibi ek almış hâlde de olabilirler.

Yol
» Bu yolu takip etmemiz gerek. (yol: Bir yerden bir yere ulaşmak için üzerinde yürüdüğümüz yer) » Kardeşimle birlikte bahçedeki otları yolduk. (yolmak: Çekip koparmak)
Yüz
» Yüzü bana dönüktü. (yüz: Çehre, surat, sima)
» Düğününe yüz kişi gelmiş. (yüz: Doksan dokuzdan sonra gelen sayı)
» Kıyıda iki çocuk yüzüyordu. (yüzmek: Suda ilerlemek)
» Koyunun derisini yüzdüler. (yüzmek: Derisini çıkarmak, soymak)
El
» Telefonu bütün gün elinden bırakmadı. (el: İnsanın tutmaya ve iş görmeye yarayan organı)
» Eller ne derse desin, önemli değil. (el: Yabancı)

200’den fazla eş sesli kelime içeren “Eş Sesli (Sesteş) Kelimeler Sözlüğü” için tıklayınız
Eş sesli kelimeler karikatürü
Kaynak: KarikaTürkçe Dersi Facebook Sayfası
>  Dilimizde düzeltme işareti ( ^ ) olan sözcüklerde okunuşları, yazılışları ve anlamları farklı olduğu için sesteşlik özelliği aranmaz.

Örnek(ler)
» Hava soğuktu kar yağıyordu.
» Bu seneki kârımız iyi.
» ama – âma              » hala – hâlâ              » aşık – âşık              » adet – âdet            » yar – yâr


>  Bir sözcüğün temel anlamıyla yan anlamı arasında sesteşlik özelliği aranmaz. Çünkü bu tür sözcükler arasında anlam bağlantısı kopmamıştır.

Örnek(ler)
» Karabatak suya daldı.
» Uzmanlığını hangi dalda tamamladı? Bu cümlelerde dal sözcükleri birbirinin sesteşi değildir; çünkü birinci cümlede dal sözcüğü gerçek anlamıyla, ikinci cümlede dal sözcüğü ağacın bir organı olan dal sözcüğünün yan anlamıyla kullanılmıştır.


>  Bir sözcüğün temel anlamıyla mecaz anlamı arasında sesteşlik özelliği aranmaz.

Örnek(ler)
» Kuru otlar, bir kibrit değse tutuşuverecekti. (Temel anlam)
» Bu yazarın kuru bir anlatımı var. ( Mecaz anlam)
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty İcatlar ve Mucitler 2 Dünyayı değiştiren icatlar ve mucitleri

Mesaj  Admin Perş. Nis. 11, 2019 12:31 pm



Önemli Buluşlar ve Mucitleri
Mucitler dünyayı değiştiren insanlardır. Tarih boyunca bir çok buluş veya diğer adıyla icat yapılmıştır. Bazı icatlar sadece belirli bir kitlenin ihtiyacını karşılarken bazı icatlar ise insanlık tarihini ve dünyayı etkilemiştir. Kuşkusuz dünyanın en büyük icadı nedir sorusunun tek bir cevabı yok. Dünyayı etkileyen önemli icatlar nelerdir sorusuna bir nebze de olsa cevap vermeye çalışacağız.

Dünyayı değiştiren icatlar ve mucitleri
1-Arşimet (M.Ö. 287 – M.Ö. 212) – Yunan matematikçisi, fizikçi, mühendis, mucit ve gökbilimci. Suyun kaldırma kuvvetini buldu.

2-Cai Lun (M.S. 50-121 ) – Cai Lun, çinli politikacı ve yöneticidir. Kağıdı icat etti.

Leonardo Da Vinci (1452 – 1519) – İtalyan sanatçı ve bilim adamı. Da Vinci çok çeşitli makineler icat etti ve 3-500 yıl sonra uygulanabilir olduklarını ispatlayan prototip paraşütler, tanklar, uçan makineler gibi modeller çizdi. Daha pratik buluşları arasında optik lens, taşlama makinesi ve çeşitli hidrolik makineler vardır

3-Galileo (1564-1642) – İtalyan bilim adamı. Galileo teleskopu icat etti. Dünyanın doğası hakkında devrimci teoriler üretti ve istapladı. Ayrıca bir pusula geliştirildi.

4-Isaac Newton (1642-1726) İngiliz bilim adamı, fizikçi ve astronom. Newton teleskopunu icat etti. Bu icadı, teleskopların kapasitesini büyük ölçüde geliştirdi ve optik bozulmayı azalttı.  oldu.

5-Tomas Savery (c.1650-1715) İngiliz mucit. Kuyulardan su pompalamak için kullanılmaya başlanan ilk buhar makinelerinden birinin patentini aldı. Savery buhar makinesi basitti, fakat buhar makinelerinin sonraki gelişmelerinde bir başlangıç ​​noktası oldu.

6-Thomas Newcomen (1664 – 1729) Savery’in icadını baz alarak çalıştı ve suyun pompalanması için daha güvenli ve etkili olan atmosfer basıncını kullanarak bir buhar makinesi icat etti.

7-Jethro Tull (1674 – 1741) – İngiliz tarımsal girişimci. Tull, tohum ekim makinesini icat etti. Tohum ekme makinesi, tarımda verim artışına yol açtı. Bu icat sanayi devriminden önce tarım devrimi için önemli bir buluştu.

8-Abraham Darby (1678 – 1717) İngiliz mucit ve işadamı. Darby kokdan büyük miktarlarda pik demiri üretmek için bir süreç geliştirdi. Kok ergitilmiş demir sanayi devriminde çok önemli bir hammaddedir.

9-John Harrison (1693 – 1776) İngilizce marangoz ve saat yapımcısı. Denizde boylamı ölçmek için bir cihaz icat etti. Bu, okyanuslarda seyahat etmenin güvenliğini artırmak için hayati bir buluştu.

10-Benjamin Franklin (1705 – 1790), yazar, mucit, felsefeci, bilim insanı, siyasetçi ve diplomat. Elektrik araştırmaları üzerinde çalıştı. Paratoner, Franklin sobası, Cam Armonica ve iki odaklı gözlüğü icat etti.

11-William Cullen (1710-1790) İskoç doktor ve kimyager. İlk buzdolabının temelini icat etmekle ilgili tasarımlar üzerinde çalıştı. Tasarımlarını pratik kullanıma uygun hale getirme işi başkaları tarafından yapıldı.

12-John Wilkinson (1728-1808) İngiliz sanayici. John ‘Iron Mad’ Wilkinson dökme demir imalatını ve kullanımını geliştirdi. Yaptığı döküm silindirler buharlı motorların gelişiminde önemli rol oynadı.

13-Richard Arkwright (1732 – 1792) İngiliz sanayici. Bir devrim açan dokuma tezgâhını buldu. Bu icadı tekstil sektörüne çok büyük bir basamak atlattı ve dokumanın atölyelerden fabrikalara taşınmasında önemli bir rol oynadı.

14-James Watt (1736 – 1819) – Trenlerde kullanıma uygun buhar makinesinin İskoç mucidi. Yoğuşma odası keşfi, buhar verimliliğini büyük ölçüde geliştirdi. Buhar makinelerinin, su pompalamaktan çok daha geniş bir alanda kullanılmasına olanak sağladı.

15-Alessandro Volta (1745-1827), İtalyan fizikçisi, Volta ilk elektrokimyasal pili icat etti. İcat ettiği pilde çinko, bakır, sülfürik asit ve su gibi bir elektrolit kullandı.

16-Humphrey Davy (1778-1829) – Davy lambasının İngiliz mucidi. Lamba, metan gazının bulunduğu alanlarda madenciler tarafından kullanıldı. Tasarımı ince gazlı bezlerden çıkan ve metan gazının patlamasına neden olan alevi önlüyordu.

17-Charles Babbage (1791 – 1871) – İngiliz matematikçisi ve mucidi. Babbage, gelecekteki bilgisayarların prototipi olan ilk mekanik bilgisayarı yarattı. Çalışan bir modeli bitirememesine rağmen ‘Bilgisayarın Baba’sı olarak düşünülmektedir.

18-Michael Faraday (1791-1867), İngiliz kimya ve fizik bilgini. Elektromanyetik indüklemeyi, manyetik alanın ışığın kutuplanma düzlemini döndürdüğünü buldu. Benzen keşfetti Bunsen brülörünün ilk formunu icat etti. Elektrolizin temel ilkelerini belirledi. Klor gazını sıvılaştırmayı başaran ilk kişidir ve elektrik motorunu icat etti.

19-Samuel Morse (1791-1872), Amerikalı mucit, Telgrafı ve mors alfabesini icat etti.

20-William Henry Fox Talbot (1800-1877) – İngiliz Victoria dönemi fotoğrafçılığının öncüsü. Baskı yapabilen ilk negatifi keşfetti. Fotoğraf çekmek için kalotip sürecini icat etti.

21-Louise Braille (1809-1852), Fransız mucit. Louis Braille, bir çocukluk döneminde kör oldu. Körler için Braille okuma sistemi yani körler alfabesini geliştirdi. Ayrıca, müzik notalarını okumak için Müzikal Braille sistemini geliştirdi.

22-Kirkpatrick Macmillan (1812 – 1878) – İskoç Mucit. Bisikletin mucidi. Kirkpatrick günümüzde kullanılan bisikletin temel tasarımını yaptı. Pedal ve zincir sistemi ile çalışan bir bisiklet icat etti.

23-James Clerk Maxwell (1831-1879) İskoç fizikçi ve mucit. Maxwell, renkli fotoğrafçılıkla ilgili ilk prosedürü icat etti. Maxwell bin yıllık en büyük fizikçilerden biri olarak kabul edilmektedir.

24-Karl Benz (1844-1929), Alman mucit ve işadamı. 1879’da benzinli içten yanmalı motorun patentini aldı. Benz benzinle çalışan ilk otomobili geliştirdi.

25-Thomas Edison (1847 – 1931) Yaklaşık 1.000 adet patenti olan Amerikalı mucit. Elektrik ampulünden fonografa ve hareketli görüntü kamerasına kadar çok çeşitli ürünleri geliştirdi ve yeniledi. Tüm zamanların en büyük mucitlerinden biridir.

26-Alexander Graham Bell (1847 – 1922) – İskoç bilim adamı. ilk pratik telefonu icat etti. Ayrıca optik telekomünikasyon, havacılık ve hidrofoillerle ilgili çalışmalar yaptı.

27-Nikola Tesla (1856 -1943) – Florasan aydınlatmayı icat eden Amerikalı Fizikçi. Tesla bobini, indüksiyon motoru ve 3 fazlı elektrik, Dalgalı (AC) akımı icat etti.

28-Rudolf Diesel (1858-1913). Dizel motorunun Alman mucidi. Benzinden daha fazla verimlilik sağlayan bir motor üzerinde çalıştı ve dizel ile çalışan ilk motoru icat etti.

29-Édouard Michelin (1859-1940), Fransız bir pnömatik lastik mucidi. John Dunlop, 1887’de ilk pratik pnömatik lastiği icat etti. 1889’da Michelin, kendi pnömatik lastik tasarımını  geliştirdi.

30-Marie Curie (1867 – 1934) Polonya doğumlu / Fransız kimyager ve fizikçi. Curie Radyum’u keşfetti. Bu keşfi radyasyon ve X Işınlarının pratikte kullanılmasını sağladı.

31-Wright Kardeşler (1871-1948) 1903’te ilk motorlu uçağı tasarlayan, inşa eden ve başarıyla uçuran Amerikalı mucit kardeşler.

32-Alexander Fleming (1881-1955). İskoç bilim adamı. Fleming, 1928’de Penicillium notatum kalıbından tesadüfen antibiyotik penisilini keşfetti.

33-John Logie Baird (1888 – 1946) – Televizyonu ve ilk kayıt cihazını icat eden İskoç mucididir.

34-Enrico Fermi (1901-1954), nükleer reaktörü geliştiren İtalyan bilim adamı. Fermi, indüklenen radyoaktiflikte önemli buluşlar yaptı. Nükleer reaktörün mucidi olarak kabul edilir.

35-Robert Oppenheimer (1904-1967), Amerikalı Fizikçi Bilim Adamı. Atom bombasını icat etti. Oppenheimer, Japonya’ya atılan ilk atom bombasını yapan Manhattan projesinden sorumluydu. Daha sonra kendi buluşuna karşı kampanya yürüttü.

36-Alan Turing (1912 – 1954) – İngiliz Matematikçi. Bilgisayar bilimlerinin öncüsü. Süreçleri otomatik hale getirebilen Turing makinesini geliştirdi. Turing makinesi herhangi bir algoritmanın mantığını simüle edebilen bir makinedir.

37-Robert Noyce (1927-1990) – Amerikalı Elektrik mühendisi. Jack Kilby ile birlikte mikroçip veya entegre devreyi icat etti. 1959’da patent başvurusunda bulundu. Mikroçip bilgisayar devrimini tetikleyen en önemli unsurdur.

38-James Dyson (1947-), İngiliz girişimci. Dual Cyclone hareketini kullanarak torbasız elektrikli süpürgeyi geliştirdi. Dyson şirketi devrim niteliğinde saç kurutma makineleri geliştirdi.

39-Tim Berners Lee (1955-) – İngiliz bilgisayar bilimcisi. Tim Berners Lee internetin ağının web sitelerini görüntülenebilmesini sağlayan World Wide Web’i icat etti. http: // protokolünü kullandı ve dünya çapında internetin kullanılabilir duruma gelmesini sağladı.

40-Steve Jobs (1955-2011) – Amerikalı girişimci ve geliştirici. iPod, iPad, Macbook ve iPhone ile elde taşınan yani mobil cihazlarla ilgili devrimi başlatan kişidir.



Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty Somut İsimler – Beş Duyu Organımız

Mesaj  Admin Perş. Mart 21, 2019 11:13 am

. Somut İsim
Altta resimdeki beş duyu organımızdan herhangi bir tanesiyle (birden fazla da olabilir, önemli olan en az bir duyu organı ile) algılayabildiğimiz, yani elle tutup gözle görebildiğimiz, koklayıp tadabildiğimiz ve duyabildiğimiz varlıkları karşılayan isimler “somut” isimlerdir.



Somut İsimler – Beş Duyu Organımız
Somut İsimler – Beş Duyu Organımız

Örneğin:
Sıcak, kuru dokunmayla, ağaç, mavi, televizyon görmeyle; ses, patırtı işitmeyle; koku, parfüm koklamayla; tatlı, ekşi tatmayla algılanabilir. Örnekleri çoğaltabiliriz;

Duman, toprak, rüzgar, hava, göl, ışık, ev, kalem, sarı, soğuk, yağmur, gürültü, karanlık, çiçek, acı, armut, taş, sinir (organ) vs.



soyut-isimler
Soyut kavramlar ancak hisler ve duygularımızla algılanabilir.

2. Soyut İsim
Beş duyu organından biriyle algılayamadığımız, var olduklarını hislerimizle ve düşünce yoluyla bildiğimiz kavramları karşılayan isimlere “soyut” isim denir.

Örneğin:

Aşk, sevgi, özlem, kaygı, öfke, adalet, mutluluk, insanlık, sinirli, bilgi, günah, kötülük, keder, sevinç, rüya, acımak, umut, anlayış, saygı, cesaret vs. bu kelimelerin hiç biri duyu organıyla tespit edilebilecek nesneler değildirler.



Soyutlama ve Somutlama Nedir ? (Soyutlaştırma/Somutlaştırma)
Soyut ve somut isimlerde asıl dikkat edilmesi gereken şey; bu sözcüklerin cümle içinde kazandıkları anlamlarıdır. Tek başına somut anlamda olan bir sözcük cümle içinde soyut anlamıyla kullanılabilir; ya da tam tersi soyut olan bir sözcük cümle içinde somut anlamda kullanılabilir. Yani somut olan varlığı “soyutlaştırma” ya da soyut olan kavramı “somutlaştırma” yapılabilir ki gerek YGS’de gerek KPSS’de sorular karşımıza bu şekilde getirilir. Daha iyi anlayabilmek için örneklerle açıklayalım:




Soyutlamaya Örnek:
Seni bütün gün soğukta beklediğim için hasta oldum. (Somut isim)
(“Soğuk” sözcüğü tek başına somut anlamlıdır. Soğuk olan havayı dokunma duyusuyla algılayabildiğimiz için bu cümlede somut anlamıyla kullanışmıştır.)
Bu soğuklukla kimseyle yakınlık kuramayacağını ona söylemiştim. (Soyutlaştırılmış isim)
(Bu cümlede soğuk olan hava, su ya da her hangi bir nesnenin soğukluğu değil, insanın diğer insanlara yakınlık kurmamasını ifade eden bir tavrıdır. Yani sözcük somutken soyut yapılmış “soyutlaştırılmıştır”.
Yufka kalbi ile yapılanlara daha fazla dayanamadı. ( Bu cümlede yufka sözcüğü olaylardan çok çabuk etkilenme anlamında kullanılmıştır. Yani yufka somutken cümle içinde soyut anlam kazandırılmıştır. )
Gitarı çok daha kolay öğrenebilmenin bir yolu olmalı. ( Yol kelimesi somut anlamlı sözcükken bu cümlede “yöntem” anlamında kullanıldığından soyutlaşmıştır)

Somutlamaya Örnek:
Sadece biraz mutluluk için çoğu şeye razı olabilirdi. (Soyut isim)
(Mutluluk, duyu organlarımızla algılayamadığım soyut bir kavramdır. Bu cümlede soyut anlamıyla kullanılmıştır.)
Valizine katladığı bir kaç parça mutluluk ile düştü memleket yoluna. (Somutlaştırılmış isim)
(Bu cümlede soyut olan “mutluluk” kelimesi valize katlanıp konulmuş elbiseye benzetilerek somutlaştırılmıştır.)
Ben güzele güzel demem güzel benim olmayınca. (Somutlaştırma = İnsan kastedilerek somutlaştırma yapılmıştır)
Kanadı kırık bir aşk ile sevda dağlarına tırmanabilir misin ? (Somutlaştırma = Aşk, kuşa benzetilerek somutlaştırma yapılmştır.)
Gözünün önündeki film karesi hayatı boyunca aklından çıkmayacaktır. (Somutlaştırma = Hayatın belirli bir anı dönemi, üzerine kayıt yapılan bir nesneye benzetilerek somutlaştırma yapılmıştır.)
Bunu yapmaya yürek ister, bu her babayiğidin harcı değil. (Somutlaştırma = Somut olan yürek kelimesi, cümlede soyut olan “cesaret” anlamında kullanıldığından somutlaştırma yapılmıştır. (1983 öys)Türkçemizde çok önemli bir yeri olan deyimlerimizin hemen hepsi bu somutlaştırma yolu ile meydana getirilmiştir.
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty Türkçe Deneme sınavı

Mesaj  Admin Ptsi Mart 18, 2019 2:11 pm

Kokar burcu burcu güller
Öter dallarda bülbüller,
Açar menekşe bülbüller,
Ne güzeldir Türkiye’miz.
Sürüler yayılır kıra,
Dağlar uzar sıra sıra
Sular can verir çayıra
Ne güzeldir Türkiye’miz.
Mehmet Necati GÖNSAY
1, 2 ve 3. soruları şiire göre cevaplayınız.
1. Şiirde hangi çiçeğin adı geçmemektedir?
A) menekşe B) gül C) karanfil

2. Şiire göre hangisi yurdumuzun
özelliklerinden değildir?
A) Sıra sıra uzanan dağlar vardır.
B) Kırları, çayırları, bunları besleyen suları vardır.

SEÇENEKLER
Bu mesajda BBCode kullanma
Bu mesajda Smilileri kullanma
Cevap geldiğinde bana haber ver
Buraya geçin:

ORJİNAL MESAJ
OKUMA TÜRÜ (ÇEŞİTLERİ)
C) Köylerinde çok katlı evleri vardır.

3. Şiirin konusu nedir?
A) güller B) çiçekler C) Türkiye

Sonbahar geliyor, serçe,
Yuvanı ne yapacaksın?
Ayva çiçek açmadan önce.
Meyvelerin içi geçecek,
Rüzgar başka çeşit esecek,
Yağmurlarla ıslanacaksın.
Halbuki ne kadar sıcaksın.
Cahit KÜLEBİ
4. ve 5. soruları şiire göre cevaplayınız.
4. Hangi seçenekte yukarıdaki şiirin konusu verilmiştir?
A) Sonbahar B) Serçe C) Rüzgâr

5. Şiirde hangisine değinilmemiştir?
A) Sonbahar gelince meyveler tükenecektir.
B) Sonbahar gelince rüzgar başka türlü esecektir
C) Çiçeklerin açacaktır ve canlılar mutlu olacaktır.
6. “El elin eşeğini türkü çağırarak arar.“ atasözünün açıklaması hangi seçenekte verilmiştir?
A) İnsanın sıkıntı ve sorunlarına başkaları gereken önemi vermez, gerektiği kadar ilgilenmez.
B) Eşek türkü çağırarak aranmalıdır.
C) Birbirimize yardım etmeliyiz.

Vaktiyle bu adaya, bu zamanda
kuşlar uğrardı. Cıvıl cıvıl öterlerdi.
Küme küme bir ağaçtan ötekine konarlardı. İki senedir gelmiyorlar.
Sonbahara doğru birtakım insanların ellerinde kafeslerle, adanın tek tepesine doğru gittiklerini görürdüm. İçim cız ederdi.
Büyüklerin ellerinde birbirine yapışmış acayip çomaklar vardı. Bunlarla bir yeşil meydanın kenarına varır, bunları bir ufak ağacın altına çığırtkan kafesiyle bırakırlar, ağacın her dalına ökseleri bağlarlardı.
Sait Faik ABASIYANIK
(Son Kuşlar’dan
7, 8, 9 ve 10. sorular› metne göre cevaplayınız.
7. Vaktiyle kuşlar nereye uğrarmış?
A) adaya B) ormana C) yaylaya

8. Kuşlar adaya kaç yıldır gelmiyorlarmış?
A) bir B) iki C) beş

9. Bu metinde hangi mevsimden
bahsedilmektedir?
A) ilkbahar B) yaz C) sonbahar

10. Metnin ana fikri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kuşlar kafese konulmalıdır.
B) Hayvanları korumalı ve doğayı sevmeliyiz.
C) Herkes kuş yakalamalıdır.
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty Okuma Türü (Çeşitleri)

Mesaj  Admin Ptsi Kas. 26, 2018 2:25 pm


Okuma Türü (Çeşitleri)
Sesli Okuma
Se iz Okuma
Bir konuyu daha iyi anlamak ve hızlı okumak için sessiz
bir şekilde, ağzımızı kıpırdatmadan, sadece gözle yapılan
okumaya sessiz okuma denir.
Aşağıdaki ifadeleri cümlelerdeki uygun boşluklara getirelim.
Sessiz okuma yaparken dudaklarımızı kıpırdatmamalıyız.
Okurken kitabın üzerine fazla eğilmemeliyiz .
Okurken dik ve düzgün oturmalıyız.
Okuduğumuz ortamın ışık düzeyi yeterli olmalıdır.
Sesli okumada ses tonu iyi ayarlanmalıdır.
Okuduğumuz kitapları temiz kullanmalıyız.
sesli - sessiz - dik / düzgün - eğilmemeliyiz - temiz - ışık
Genellikle bir yazıyı başkalarının anlaması
için yapılır. Vurgu tonlama, jest ve mimik
kullanımına dikkat edilmelidir. Ayrıca noktalama
işaretlerine uymak da önemlidir.
Konuşmamızı iyi hale getirmek için dinleyicinin
karşısında yapılan sesli okuma çok
faydalıdır.
sessiz okuma
eğilmemeliyiz
Sessiz
ışık
temiz
Sesli
dik düzgün
İsabet
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty TÜRKÇE 3.SINIF Okuma Anında Yapılması Gerekenr:

Mesaj  Admin Ptsi Kas. 26, 2018 2:07 pm


Okuma Anında Yapılması Gerekenr:
Dikkatimizi okuduklarımıza yoğunlaştırmalıyız.
Metnin türüne dikkat ederek okumalıyız.
Okurken kitapla gözümüz arasında uygun bir
uzaklık (30 - 40 cm) bırakmalıyız.
Okuma yaparken kitap üzerine eğilmemeli,
çok dik oturmamalıyız.
Hızlı okuma yapmak istiyorsak sessiz
okumalıyız.
Sessiz okuma yapıyorsak dudaklarımızı kıpırdatmamalı ve satırları parmağımızla
takip etmemeliyiz.
Sesli okuma yapıyorsak doğal bir ses tonuyla, konuşur gibi okumalıyız.
Dikkatimizi çeken önemli yerlerin altını çizmeliyiz.
Gereksiz tekrar, duraklama, geri dönüş, atlama yapmadan okumalıyız.
Dikkatimiz dağılırsa kendimizi fazla zorlamamalı küçük bir ara vermeliyiz.
Okuma Sonrası Yapılması Gerekenr:
Kitap Okumanın Faydaları:
Okuduklarımızı zihnimizde canlandırmalıyız.
Altını çizdiğimiz önemli noktaları gözden
geçirmeliyiz.
Okuduğumuz parçanın kısa bir özetini
çıkarmalıyız.
Kaldığımız yere ayraç koymalıyız.
Okumadan sonraki kazanımlarımızı değerlendirmeliyiz
Kitap Okumanın Faydaları:
Okuduklarımızı zihnimizde canlandırmalıyız.
Altını çizdiğimiz önemli noktaları gözden
geçirmeliyiz.
Okuduğumuz parçanın kısa bir özetini
çıkarmalıyız.
Kaldığımız yere ayraç koymalıyız.
Okumadan sonraki kazanımlarımızı değerlendirmeliyiz.
Okuduğumuzu anlama yeteneğimiz artar.
Genel kültür ve bilgi birikimimiz artar.
Anladıklarımızı daha iyi yorumlayabiliriz.
Bir konuya, işe odaklanmamız daha iyi olur.
Hafızamız güçlenir.
Hayal dünyamız genişler.
İ
Konuşma yeteneğimiz artar.



Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty TÜRKÇE 3.SINIF ADLAR VE KONULAR

Mesaj  Admin Ptsi Kas. 26, 2018 1:35 pm

HARF, ALFABE, HECE BİLGİSİ
SES, HARF, ALFABE
Boşlukları ses,harf veya alfabe kelimeleriyle doldurunuz.
Daha önceki yıllarda, işitme yoluyla duyduğumuz titreşimlere
ses dendiğini öğrenmiştik. Seslerin yazıda gösterilmesine
harf, harflerin belli bir sıraya göre dizilmiş
haline ise alfabe (abece)
dendiğini biliyoruz.
Alfabemizde yirmi bir sessiz (ünsüz), sekiz tane sesli (ünlü) olmak üzere
toplam yirmi dokuz harf vardır. Bu harfler sırasıyla:
SESLU VE SESSİZ HARFLER
Arkadaşlar, bu harflerden bazıları, söyleniş sırasında ses yoluyla hiçbir engele
uğramadan ağzımızdan çıkar. Bunlara sesli
(ünlü) harfler deriz. Bu harflerden bazıları ise söylenişi sırasında
çeşitli engellerle karşılaşır ve yanında bir sesli harf kullanılarak söylenir.
Bu harflere ise sessiz (ünsüz) harfler diyoruz.
Sesli (Ünlü) Harfler Sessiz (Ünsüz) Harfler
SESLİ HARFLER
a - e - ı - i - o - ö - u - ü
Sessiz (Ünsüz) Harfler:
b - c - ç - d - f - g - ğ - h - j - k - l
m - n - p - r - s - ş - t - v - y - z
BİL - BUL - UYGULA
Aşağıdaki harf gruplarındaki boşlukları alfabe sırasına uygun harflerle
tamamlayalım.
FGĞH CÇDE ABCÇ
JKLM SŞTU OÖPR
İJKL ĞHIİ ÜVYZ
ABCÇ NOÖP RSŞT
Kalın ve İnce Sesli (Ünlü) Harfler
Sesli harfler (a, e, ı, i, u, ü, o, ö), ağzın ve dilin durumuna göre kalın ve ince olmak
üzere ikiye ayrılır. Bunlardan “a, ı, o, u” kalın sesli, “e, i, ö, ü” ince sesli harflerdir.
Dilimizde bir kelimede hem kalın hem de ince ünlü harf bir arada
bulunmaz. Eğer böyle bir kelimeye rastlarsak bu kelimenin Türkçe olmadığını
söyleyebiliriz.
HECE BİLGİSİ
Ağzımızın tek hareketi ile çıkan ses ya da ses topluğuna ...hece....denir.
Bir kelimede kaç hece olduğunu bulmak için .......ünlü....... harfleri
sayarız. Kelimede kaç ünlü harf varsa o kadar hece var demektir.
Bir hecede en az, bir en fazla dört harf bulunur.
“O, bir, üç, bu, kal, diş, dört, kalp, kurt ...”
Ünsüz harfler tek başına hece oluşturmaz.
“b, ç, t, f” harfleri hece değildir.

Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

TÜRKÇE3. SINIF  KONULAR Empty TÜRKÇE3. SINIF KONULAR

Mesaj  Admin Perş. Kas. 02, 2017 8:07 am

Eş Sesli (Sesteş) Kelimeler
63923
Yazılış ve okunuşları aynı olan; ama anlamları birbirinden farklı olan sözcüklere eş sesli (sesteş) sözcükler denir. Bunlar yalın hâlde olabildikleri gibi ek almış hâlde de olabilirler.



Es-Sesli-Kelimeler
Örnek
Yol
» Bu yolu takip etmemiz gerek. (yol: Bir yerden bir yere ulaşmak için üzerinde yürüdüğümüz yer) » Kardeşimle birlikte bahçedeki otları yolduk. (yolmak: Çekip koparmak)
Yüz
» Yüzü bana dönüktü. (yüz: Çehre, surat, sima)
» Düğününe yüz kişi gelmiş. (yüz: Doksan dokuzdan sonra gelen sayı)
» Kıyıda iki çocuk yüzüyordu. (yüzmek: Suda ilerlemek)
» Koyunun derisini yüzdüler. (yüzmek: Derisini çıkarmak, soymak)
El
» Telefonu bütün gün elinden bırakmadı. (el: İnsanın tutmaya ve iş görmeye yarayan organı)
» Eller ne derse desin, önemli değil. (el: Yabancı)
200’den fazla eş sesli kelime içeren “Eş Sesli (Sesteş) Kelimeler Sözlüğü” için tıklayınız
>  Dilimizde düzeltme işareti ( ^ ) olan sözcüklerde okunuşları, yazılışları ve anlamları farklı olduğu için sesteşlik özelliği aranmaz.
Örnek
» Hava soğuktu kar yağıyordu.
» Bu seneki kârımız iyi.
» ama – âma              » hala – hâlâ              » aşık – âşık              » adet – âdet            » yar – yâr


>  Bir sözcüğün temel anlamıyla yan anlamı arasında sesteşlik özelliği aranmaz. Çünkü bu tür sözcükler arasında anlam bağlantısı kopmamıştır.
Örnek
» Karabatak suya daldı.
» Uzmanlığını hangi dalda tamamladı? Bu cümlelerde dal sözcükleri birbirinin sesteşi değildir; çünkü birinci cümlede dal sözcüğü gerçek anlamıyla, ikinci cümlede dal sözcüğü ağacın bir organı olan dal sözcüğünün yan anlamıyla kullanılmıştır.


>  Bir sözcüğün temel anlamıyla mecaz anlamı arasında sesteşlik özelliği aranmaz.
Örnek
» Kuru otlar, bir kibrit değse tutuşuverecekti. (Temel anlam)
» Bu yazarın kuru bir anlatımı var. ( Mecaz anlam)
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4367
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 49

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz