baba oğul
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

VASİYET HAKKINDA BİRAZ DAHA BİLGİ VERİR MİYİZ?

Aşağa gitmek

VASİYET HAKKINDA BİRAZ DAHA BİLGİ VERİR MİYİZ? Empty VASİYET HAKKINDA BİRAZ DAHA BİLGİ VERİR MİYİZ?

Mesaj  Admin C.tesi Mayıs 12, 2018 8:50 am

VASİYET HAKKINDA BİRAZ DAHA BİLGİ VERİR MİYİZ?

CEVAP 3 :

İNŞAALLAH VERELİM
Vasiyet beş kısımda mütala edilmeli.
1 - Hükmü farz olanları vasiyet etmek.
Buda iki kısma ayrılır.
a - Bilemediğin kul haklarını vasiyet etmek (bilinen kul haklardını ödemek vasiyetten önce ödenir).
Mesela: filan tarihte şöyle şöyle, kul hakları oldu bugün o kişiler kimdir varisleri kimlerdir bilinmiyor ise bu hakların ödenmesi için vasiyet etmek.
b - ALLAH HAKKI olanları vasiyet etmek.
ORUÇ BORCU, ZEKAT BORCU, HAC BORCU gibi
bu ibadetlerden dolayı vasiyet etmek.
Bu borçları vasiyet etmezde arkadan evlatlarının veya dostlarının yaptıkları ödemeler teberru olur. (sadaka) olur. İnşallah geçerli olur, affa vesile olur ama vasiyet ederse bizzat borcundan düşer.

İMAMI MUHAMMED (RA) namaz da oruç gibidir buyurmuşlar. Yani namaz içinde fid'ye verilmesi lazımdır.
Bu hususda ulema arasında ihtilaf yoktur. İhtilaf her vakit için bir fit'ye mi yoksa her gün için bir fid'ye mi verilecek konusunda ihtilaf olmuştur ama her vakit için bir fid'ye verilmesi tercih edilmiştir.
İşte bu fid'yeyi verme imkanı olmadığı zaman devir yapma usulü ile çare bulunmuştur.
Bu devir mevzu bütün fıkıh kitaplarında izah edilmiştir bu hususu sulandırmak, devir yoktur demek fıkhi hükümlere itibar etmemek olur.
Kaynaklar :
ibni âbidin kitabı cilt /2
sahife /643-645.

fetâvâ hindiyye cilt /1.
sahife /125

hâşiyetü tahtâvi
sahife / 436-438 arası

hâşiyetü tahtâvi'de arabca metninden birkısmı aynen şöyle :

اعلم انه قد ورد النص في الصوم باسقاطه بالفدية، واتفقت
كلمه المشايخ علي أن الصلاة كالصوم استحسانا لكونها اهمّ منه، وانما الخلاف بينهم في أن صلاةيوم كصومه، او كل فريضة كصوم يوم، وهو المعتمد.
اذا علمت ذلك تعلم جهل من يقول أنّ إسقاط الصلاة لا اصل له إذ هذا إبطال للمتفق عليه بين أهل المذهب ..
( حاشية الطحطاوى ص/٤٣٦ ..

bu arabca metini şöyle hulasa edebiliriz :
bilki ; oruç için fid'ye vermekle iskatı hakkında nas varid oldu.
ulema ise, istihsanen namaz da oruç gibidir diye ittifak ettiler çünki namaz daha mühim (bir ibâdet ) dir.
ancak ihtilaf bir günlük namaz için bir fid'yemi, verilecek.
her oruç'a bir fid'ye verildigi gibi
yoksa her vakit için bir fid'yemi verilecek.
itimât edilen görüş her vakit için bir fid'ye verilecek olmasıdır.
bu hükmü bildikdensonra , İSKATI SALAT'ın aslı yoktur demelerinin, CEHÂLETİNİ bilirsin. çünki yoktur demek mezhep ulemasının ittifak ettiklerini iptal etmektir.

haşiyetü tahtavi
sahife / 436 .

2 - Hükmü vacip olanları vasiyet etmek .
adak ( nezir ) keffareti yemin, kurban, ve sadaka-i fıtır gibi borçları varsa bunları vasiyet etmek.
zira bu ibadetlerin hükmü vaciptir.

3 - Hükmü sünnet olanları vasiyet etmek
TALEBE I ULUMA ve sâlihine yapılan vasiyet gibi
RASÜLLÜLLAH EFENDİMİZ bizzat eshab-ı suffenin iâşesini ihtiyacını temin ediyordu, resulullahın yaptıkları fiîlleri, sünnet-i fiili değil midir?
Ancak ulûmu ilahiyi öğrenmek ve öğretmek bazen farz olur (cihâd olur) o zaman talebe için yapılan vasiyetlerde, hükmü farz olan sınıfın içine geçer.

4 - Hükmü müstehap, mendup olan vasiyetler:
umumi hayrata yapılan vasiyetler, cami, çeşme, yol ve fukaraya yapılan vasiyetler gibi.

5 - Hükmü mekruh olan hatta tahrimen mekruh olan vasiyetler:
varise vasiyet yapmak gibi veya haram olan bir şeyi vasiyet yapmak gibi
çünkü Resulullah efendimiz
إنّ الله تعالي اعطي كلّ ذي حقّ حقه، ألا لا وصِيّتَ لوارثٍ
رواه ابوداود والترمزي
قدوى شريف كناري ص/١٩٧
buyurmuşlar. "
manası :
mühakkak allah her hak sahibinin hakkını vermiştir Dikkat edin varise, vasiyet yoktur."

Ancak varise vasiyet edilirde diğer varisler bu vasiyeti kabul ederse vasiyet geçerli olur.

ve yine varis olmayana vasiyet yapılır da, daha sonra bu kimse varis olursa bu vasiyet geçersiz olur.
Mesela: Oğul var iken kardeşe vasiyet yapılsa ancak önce oğul vefat etse ve kardeşi varis olsa bu kardeşe yapılan vasiyet geçersiz olur.
Ve yine bir kişinin iki oğlu olsa ve bunlardan biri vefat etse, baba bu vefat edenin çocuklarına vasiyet etse ancak diğer oğlu da kendinden önce vefat etse her iki evladının çocukları varis olur ve daha önce ölen oğlunun çocuklarına yapılan vasiyet geçersiz olur.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وعلي من تبع السنةالنبي صلي الله عليه والسلم وعلي اله واصحابه اجمعين.
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4934
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 51

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz