baba oğul
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Uzman Öğretmenlik Çalışma kitabı 5

Aşağa gitmek

Uzman Öğretmenlik Çalışma kitabı  5 Empty Uzman Öğretmenlik Çalışma kitabı 5

Mesaj  Admin C.tesi Kas. 19, 2022 5:52 am

Karmaşık Öğretim. Her türlü zekâ, malzeme, stil, içerik vb. özelliklerden faydalanan küçük grup uygulamasıdır. Bu uygulama ile öğrenciler birbirlerinin olumlu yönlerinin farkına varmış olur

Giriş Noktaları Üst bilişsel öğrenme kuramlarına dayanmaktadır. öğrencilere aynı anda farklı giriş noktalarından başlama imkânı sunulur. bir giriş noktasında konuyu okuyarak başlarken bir diğerinde bir film izleyerek veya drama yaparak başlayabilir.

Katlı Öğretim Bireysel farklılıklara göre tasarımın içerik, öğretim süreci, öğretim ürünü ve ortam boyutları kademelendirilmektedir. Örneğin ön öğrenmesi düşük, orta ve yüksek olan Bloom taksonomisine göre katlar, basitten karmaşığa doğru, kolaydan zora ve bilinenden bilinmeyene

KöşeKapmaca ilk olarak sınıfın köşelerine üzerinde “neredeyse hiç”, “bazen”, “sıklıkla” ve “kesinlikle” ifadeleri yazan kartlar yerleştirilir.

Kutu Yapma öğrenci bir kâğıda büyük bir kutu çizer, ardından bu kutunun içine küçük bir kutu çizer. Dıştaki kutuya “Ne biliyorum?” içteki kutuya ise “Ne bilmeliyim?” sorusunu yazar.

Sarmal Oluşturma Günün öğrenme konusuna yönelik çeşitli sorular yöneltilir. Sorulan soruların cevaplarını öğrencilerin kâğıda yazmaları istenir. öğrenciler bir daire oluşturur. Dairedeki her öğrenci dönüşümsel olarak söz hakkı alır ve kâğıda yazdıklarını okur.

Simit Tekniği Öğretmen tahtaya bir simit şekli çizer. Şeklin dış tarafına ”öğreniyorum” ve iç tarafına ”biliyorum” ifadeleri yazılır. öğrencilerden konu hakkındaki bilgilerini paylaşmaları istenir. Gelen cevaplar simit şeklinin ilgili yerlerine not edilir.

Konuşma Halkası üçer kişilik gruplar oluşturulur. Öğrencilere A, B ve C isimleri verilir. A, belirlenen konu hakkında konuşmaya başlar

Döngüsel Yansıma Sınıfın farklı yerlerine üzerine konuların yazılı olduğu kâğıtlar asılır. Öğrenciler küçük gruplara ayrılarak köşelere giderler ve burada bulunan kâğıtlara konu hakkındaki düşüncelerini yazarlar.döngüsel olarak sınıfın köşelerinde hareket eder. gruplar en son bulundukları köşedeki kâğıtları alarak kâğıttaki konu ile ilgili yazılanları sınıfta okurlar

Davet Mesajı: Burada olmanızdan, sizi daha iyi tanıyacak olmaktan çok memnunum ve sınıfa önemli deneyimler ve özellikler getirdiğinizin farkındayım..

Yatırım Mesajı: Bu sınıfta ve dünyada önemli olduğunuzdan, olabildiğince hızlı ve çok büyümenize yardımcı olmak için çok çalışacağım

Fırsat Mesajı: Gençsiniz ve dünyada var olan olasılıkları yeni öğreniyorsunuz. Kendinizi çeşitli ortamlarda, çeşitli rollerde ve çeşitli içeriklerle görmeniz için sizlere fırsatlar sunmak istiyorum.

Düşünme Mesajı: Sizi dinleyeceğim, sizden öğreneceğim, sizi sınıfımızda çalışırken gözlemleyeceğim, ilerlemenizi inceleyeceğim ve rehberliğinizi isteyeceğim

Kavram Özellikleleri→ Öğrenilebilirlilik → Kullanılabilirlilik → Açıklık → Genellik → Güçlülük

Kavram Haritaları Joseph D. Novak Bilgiyi organize edip tek bir akış diyagramı şeklinde gösterir. Her kavram bir defa yazılır, özel isimler kavram olarak yazılmaz. Dersin giriş aşamasında konuyu bütün olarak görmeyi sağlar. Dersin gelişme aşamasında ise kavramın diğer kavramlarla ilişkisini aşamalı bir biçimde açıklamayı sağlar. Sonuç aşamasında özetlemeyi kolaylaştırır.

Zihin Haritaları Tony Buzan İlk olarak not alma tekniği olarak ortaya çıkmıştır.Olayların, fikirlerin sistematik bir şekilde görselleştirilmesidir.

V- Diyagramları D. Bob Gowin Başlangıçtaki amacıözellikle fen bilimi alanında laboratuvar araştırmalarının daha etkili olması içindir. Hazırlanan raporlar da öğrencilerin teorik bilgiler ile uygulamalar arasında bağlantı kurmalarına yardımcı olmaktır.

Kavram Karikatürleri ✓ Günlük hayattan bilimsel bir olayı konu alır. ✓ İnsan ya da hayvan karikatürü şeklinde karakterler gösterilir ve bu karakterler isimlendirilmelidir.

El kaldırma: En kolay ve kısa sürede bir şekilde öğrenci yanıtlarını alıp değerlendirmeyapılabilecek yöntemdir. İşaret dili alfabesi unsurları kullanılabilir. 2. Flaş kartlar: Öğrencilere farklı renk ve formlarda A, B, C gibi kartlar önceden dağıtılarakyapılabilir. 3. Tarama formları: Büyük gruplarda tercih edilebilir. 4. Clickers: Teknolojik bir uygulamadır. Bunun için ayrıca bir uygulama aparatı gerekir.Derste tahta veya herhangi bir perdeye doğrudan cevap oranları yansıtılabilir.
SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM- ANLAMLI ÖĞRENME (AUSUBEL) • Tümdengelim yöntemi kullanılır  • Ardışıklık, aşamalılık, bilinenden bilinmeyene ilkeleri gözetilerek konular işlenir

BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM- ÖRNEK KURAL (BRUNER) • Öğrencinin bilgiye kendisinin ulaşmasını ve bilginin keşfedilmesini hedefler. • Tümevarım yöntemi kullanılır. • Öğretmen öğrencide merak uyandıracak sorularla derse başlar ve gerektiğinde ipucu ve dönütler verir. • Öğrenme güdüsünü artırır. • Öğrencinin sezgisel düşünmesini gerektirir • Zaman alır ve maliyeti yüksektir. • Ön bilgiler yoksa amaca ulaşmaz.

ARAŞTIRMA- İNCELEME YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİ (J. Dewey) • Öğrenci etkinliklerine dayalı bir problem çözme sürecidir. • Öğretmen; gerçek hayatta karşılaşılabilecek, merak uyandıran, birden çok çözümü olan araştırma problemlerini belirler. • Tümevarım ve tümdengelim yöntemleri kullanılır. • En üst düzeyli zihinsel süreçlerin geliştirilmesinde ve üst düzey hedeflerin gerçekleştirilmesinde en etkili stratejilerdendir.

TAM ÖĞRENME STRATEJİSİ (BLOOM) • Bilgi birimleri ünitelere ayrılmıştır. • Öğrencilerin farklılıklarının gözetilerek hazırbulunuşluk seviyelerine göre öğretim yapılmasını, bu sayede başarının artacağını savunur. • “Öğrenmeyen öğrenci yoktur, öğretmeyen öğretmen vardır.” • Zekâ, genel yetenek, kişilik özellikleri, aile yapısı gibi değiştirilemez özellikler gözetilerek ön öğrenmeler, ilgi, dönüt, zaman gibi değiştirilen özellikler kalıcı öğrenmenin sağlanacağını savunur. •ünite sonunda izleme testi (formatif)

YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI Piaget, Vygotsky, Dewey, Gelstalt, Bruner • Deneyime bağlı anlam oluşturma sürecidir. • Yapılandırmacılık nesnel bilgiyi reddeder, çünkü bilgiyi oluşturan öğrencinin bulguları özneldir. • En önemli özelliği; bireyin bilgiyi yapılandırmasına, oluşturmasına, yorumlamasına ve geliştirmesine fırsat sunmasıdır• Bireysel farklılıklara önem verilir. • Kavram öğretimi esastır ve kavramlar tematik öğrenme yaklaşımıyla öğrenilir. • Değerlendirme sürece yönelik

PROJE TABANLI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI Bruner, J. Dewey, Kilpatrick • Bilimsel düşünmenin adımlarını öğretmeyi hedefler. • Etkinlikler sonucu performans ya da yeni, özgün, orijinal ve sentez düzeyinde ürün ortaya konulmalıdır. • Üst düzey öğrenmeye yönelik proje/araştırma konuları verilir. • Bilişsel, duyuşsal, devinimsel gelişmeyi destekler. • Birden çok çözüm yolu barındırır. • Günlük yaşamla ilişki kurmaya faydalıdır. • Bireysel ve grup çalışmalarına uygundur. • Birden fazla dersin ilişkilendirilmesini sağlar. • Değerlendirme ürüne ve sürece yönelik yapılır. Sergi tekniği ile çalışılır. • Her zaman ortaya orijinal ürün çıkmayabilir. Ancak proje tabanlı öğretim yöntemi sonunda mutlaka ortaya bir ürün çıkarılmalıdır

PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMI Temsilcisi: John Dewey • Temelini yaparak-yaşayarak ilkesinden almıştır. • Bu yöntem çözülmesi gereken gerçek hayatla ilgili, merak uyandıran bir problemle başlayarak öğrencinin gerçek hayatta karşılaşacağı problemlerle daha önceden yüz yüze gelmesini sağlar. • Problem gerçek yaşamla ilgili olmalı ve çok yönlü düşünmeyi gerektirmelidir. • • Asıl amaç problemi çözmek değil problemlere uygun çözüm stratejileri geliştirmektir. • Ekiple çalışma, bilimsel düşünme, iletişim, üst düzey düşünme becerilerini geliştirir. • Bilimsel araştırma sürecini temel alır.

BEYİN TEMELLİ ÖĞRENME (Nörofizyolojik) Hebb, Caine • Öğretmen rehber rolünü üstlenmiştir, aktif olan öğrencidir. • Yaparak-yaşayarak öğrenmeyi savunur. • Öğrenme beş duyu organına hitap etmelidir

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI J. Dewey ✓ Hepimiz birimiz, birimiz hepimiz için, anlayışı hâkimdir. ✓ Rekabetçi ortamı öğrenmeden çıkararak iş birliği içerisinde çalışma ve amaca ulaşmayı savunur. ✓ Öğretmen rehber ve yönlendiricidir. ✓ Öğretmen 2-6 kişikil küçük ve heterojen gruplar oluşturur

Kapsam Geçerliliği Ölçülmek istenilen davranışların mantıksal ya da istatistiksel yöntemlerle ölçülmesidir.  Belirtke tabloları, başarı testleri gibi

Yapı Geçerliliği Birbirleriyle ilgili olduğu düşünülen belli ögelerin ya da ögeler arasındaki ilişkilerin oluşturduğu bir örüntüdür temelde testin maddelerine verilen yanıtlar arasındaki ilişkilerin analizine dayanır. Beşerî bilimlerde atılganlık, güvensizlik

Test-Tekrar Test Belli aralıklarla aynı testin aynı gruba yeniden yapılmasıdır Ölçülen özellik kararlı olmalıdır. Zihin yetenekleri, kişilik testleri, ilgi envanterleri, tutum ölçekleri

Test Yarılama Test iki eş parçaya bölünerek uygulanır. Bireylerin iki yarıdan aldıkları puanlar arasındaki tutarlılık incelenir. Tek konuyu değerlendiren testler

Kuder- Richardson 20 ve 21 KR20 ve KR21 olarak kısaltılan bu yöntemle testin iç tutarlılığı değerlendirilir. 0-1 puanlı ya da evet-hayır seçenekli testler gibi

Cronbach Alfa Ölçme aracının puanlaması çok kategorili olduğunda uygulanır. Çok kategorili puanlama testleri

PISA Matematik+fen+okuma becerileri OECD 3 yılda bir 15 yaş – Türkiye, 2003 katılmaktadır. Hedef OECD (Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü) ortalamasına ulaşmak ve geçmektir

TIMMS Matematik+fen IEA 4 yılda bir 4 ve 8. Sınıf ilk defa 1995, ülkemizde ilk defa 1999 Türkiye TIMSS’de PISA’ya göre daha başarılıdır, çünkü TIMSS eğitim programına dayalı ölçme yapar.

PIRLS Okuma becerileri IEA 5 yılda bir 10 yaş Türkiye 2001 ve 2021 yıllarında iki defa katılmıştır.

ABİDE 1- Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi araştırmasıdır. 2- Ulusaldır. 3- Üst düzey bilişsel becerileri ölçer.  

TMF-ÖBA 1- Türkçe, Matematik, Fen Öğrenci Başarıları İzleme Araştırması’dır. 2- Eğitim programına bağlı kazanımlara yönelik inceleme yapar



REHBERLİĞİ EĞİTİM SÜRECİYLE KARŞILAŞTIRAN MODEL Rehberliği ders saati olması gereken bir eğitim konusu olarak gören modeldir.

REHBERLİĞİ KARAR VERME SÜRECİNE YARDIMCI GÖREN MODEL Karar aşamasında yardımcı hizmet olarak rehberliğin yapılması gerektiğini savunan, süreklilik ilkesiyle çelişen modeldir. GELİŞİMSEL/KAPSAMLI REHBERLİK MODELİ Gelişimin sürekliliğine dayanan ve güncel olarak uygulanan modeldir Okullarda rehberlik programını uygulayan ilk isim Jesse Davis

Hizmetler Modeli 1920’ler • Oryantasyon • Bireyi tanıma • Yerleştirme • Psikolojik danışmanlık • Bilgi verme • İzleme

Süreç Modeli 1920 Klinik ve trapötük hizmetler • Koordinasyon • Müşavirlik • Psikolojik danışma

Görevler Modeli – Psikolojik danışmanın görev alanını listeyen modeldir.

Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları 1960’lar Gelişimsel ihtiyaçları ön planda tutan modeldir. 1. Bireysel planlama 2. Müdahale 3. Sistem desteği 4. Rehberlik müfredatı süreçlerinden oluşur

Bildirim Yapılabilecek İlgi li Yerler ➢ İl/İlçe Emniyet Müdürlüğü Çocuk Büro Amirliği ➢ EGM 155 ihbar hattı ➢ İl/İlçe Sosyal Hizmetler Merkezi Müdürlüğü ➢ Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 183 ihbar hattı

Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu 1. Müdür/Müdür Yardımcısı 2. Psikolojik danışman 3. Her sınıf düzeyinden birer sınıf rehber öğretmeni 4. Ödül ve disiplin kurulu temsilcisi 5. Okul-Aile birliği başkanı ve öğrenci temsilcisi 6. Okulun rehber öğretmeni ya da danışman yoksa RAM desteği alınır. Sene başı, ikinci dönem başı, sonu olmak üzere en az üç kez

Rehberlik Hizmetleri Yürütme Kurulu • Müdür/Müdür Yardımcısı/ Psikolojik danışman daimi üyelerdir. • Her sınıf düzeyinden birer sınıf rehber öğretmeni • Okul Öncesindeki farklı yaş gruplarından en az birer temsilci öğretmen • Ortaöğretim kurumlarında disiplin kurulundan ve onur kurulundan birer temsilci • Okul-Aile birliği temsilcisi • İlköğretim kurumlarında öğrenci davranışları değerlendirme kurulundan bir temsilci  Sene başı, ikinci dönem başı, sonu en az üç kez

Okul Psikososyal Destek Ekipleri (Terör olayları, göç, doğal afet, cinsel istismar gibi olağanüstü ya da travmatik olaylar karşısında destek hizmeti yürütür.) 1- Müdür 2- Müdür Yardımcısı 3- Psikolojik danışman veya rehber öğretmen 4- Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu üyesi her sınıf düzeyinden birer sınıf rehber öğretmeni  Sene başı, ikinci dönem başı, sonu en az üç kez

Programın Örgütsel Yapısı • Sonuç temellidir. • Standart temellidir. • Veri tabanlıdır. • Gelişimsel ve kapsamlıdır. • Takım çalışması gerektirir. • Özel hedefler RİBA (Rehberlik İhtiyaç Belirleme Anketi) sonuçlarına göre belirlenir. • İl Yürütme Komisyonu eylül ve haziran aylarında toplanır.

Zihinsel yetersizliği olanlar Hafif/orta/ağır olarak derecelendirilen, genellikle 22 yaşından önce ortaya çıkan zihinsel işlevlerde sınırlılık hâlidir. Zekâ puanları 70 ve altındadır. Motivasyonları düşük, sosyal ilişkileri zayıftır.

Otizm Spektrum Bozukluğu olanlar Nörogelişimsel bozukluktur. Göz kontağı kurmakta, beden dili kullanmakta zorlanırlar. İlgileri düşüktür. Aynı nesneyle uzun süre ilgilenebilir ve sallanma-el çırpma gibi tekrarlayan motor davranışlar gösterebilirler. Değişimden hoşlanmazlar.

Öğrenme güçlüğü olanlar Normal bir zekâya sahip olmakla beraber bilgileri işlemede zorluk yaşarlar. Görsel işitsel algıları zayıftır. Okumada güçlük yaşarken matematikte başarılı olabilirler ya da tam tersi.

Dil ve konuşma bozukluğu olanlar Kekeleme ortaya çıkabilir. Seslerin bazılarını çıkaramayabilirler. İşitme yetersizliği olanlar İşitme kaybı yedi derecede, desibel üzerinden belirlenir. Normal zeka düzeyine sahip olmakla beraber yetersizlik yüzünden başarı düşüklüğü gözlenebilir.

Görme yetersizliği olanlar Dokunarak ve işiterek öğrenirler. Bilişsel gelişimleri ve akademik başarıları etkilenebilirken dil ve iletişim becerileri yetersizlikten etkilenmez

RAM’a Yönlendirme Süreçleri 1- Öğrencinin sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmen tarafından ilk belirleme 2- Bilgi toplama, müdahale programı hazırlama, programı uygulama ve sonuçları değerlendirme basamaklarını içeren gönderme öncesi süreç 3- Eğitsel değerlendirme, tanılama ve eğitim ortamına yerleştirme süreci 4- BEP düzenlenmesi, izlenmesi ve değerlendirme

Üçlü Halka Kuramı Renzulli (1978) Birleşenleri: • Ortalama üstü yetenek • Yaratıcılık • Motivasyon

Beşgen KuramıSternberg  Zhang 1995• Mükemmelik • Üretkenlik • Nadirlik • Değerli olma • Kanıt

Bulanık Kuramı Sak (2021) Birleşenleri: • Yatkınlık • Uyarıcı koşul • Etkileşim Özel yeteneği adeta sınırları olmayan bulutsu bir yapı olarak görür. Özel yeteneğin oluşumunda çevresel değişkenlerle bireysel yetenek etkileşimde olmalıdır. Bellek muhakeme gibi zihinsel yatkınlıklar, ilgi ve benlik gibi zihinsel olmayan yatkınlıklar da gereklidir.

Ayrımsal Üstün Zekâ ve Üstün Yetenek Kuramı Gagne (205- 2013) Üstün zekâ içsel ve çevresel katalizörler etkisiyle zaman içinde üstün yeteneğe dönüşür. Bu dönüşümde öğrenme, uygulama ve şans gibi değişkenlerin etkisi vardır

Özel Yeteneklilerin Tanılanmasındaki Basamaklar 1- Aday gösterme 2- Tarama aşamasından geçirme 3- Detaylı ölçmeye alma 4- Bireyle ilgili karar aşaması





Literatür Tarama ve Bilimsel Yöntem Aşamaları (Bailey, Cohen ve Manion, Mason ve Bramble a) problemin fark edilmesi, b) problemin tanımlanması, c) çözüm önerilerinin tahmini, d) araştırma yönteminin geliştirilmesi, e) verilerintoplanması ve analizi, f) karar verme ve yorumlama.

Sayıltı: Araştırmaya temel alınan ve doğruluğunun ispatlanmasına gerek duyulmadan kabul edilen önermelerdir.

Sınırlılıklar, araştırmacının kontrol edemediği ancak araştırma sonuçlarını negatif olarak etkileyebileceğini düşündüğü noktalardır.

Tanımlar bölümünde, araştırma kapsamında pek fazla bilinmeyen veya yoruma açık olabilecek kavramlar tanımlanır.

Abdulla ve Cramond (2018), Yaratıcı Problem Bulma Hiyerarşisini sıralama: a) problemi keşfetme, b) problem formülasyonu, c) problem oluşturma, d) problem betimleme ve e) problemi tanımlamadır

Osborn-Parnes yaratıcı problem çözme süreci sınıflandırılır: 1. Problemin alanını tanımlama aşaması olan nesnede bulma.   2. Veri elde etme aşaması olan gerçeği bulma. 3. Problemi doğru tanımlama aşaması olan problemi bulma. 4. Problemdeki çözümlerin genelleştirilmesi aşamasıolan fikir bulma. 5. Olası tüm çözümlerin değerlendirilmesi ve aralarından seçim yapılmasıaşaması olan çözümü bulma. 6. Seçilen fikirlerin uygulanma aşaması olan kabulü doğru bulmaBeyin fırtınası tekniğini bulan kişi Osborn’dur. Yaratıcı düşünme denildiğinde akla gelecek ilk kişi Torrance’dır.

Basit seçkisiz örnekleme Örnekleme birimlerinin, evren listesinden seçkisiz kura ile olarak çekilmesidir

Tabakalı örneklemede amaç; evrendeki alt grupların ağırlıkları oranında örneklemde temsil edilmelerinin sağlanmasıdır.

Amaçlı örnekleme Derinlemesine araştırma yapabilmek amacıyla çalışmanın amacı bağlamında bilgi açısından zengin durumların seçilmesidir. 1- Aykırı, (uç) 2- Maksimum çeşitlilik,. 3- Benzeşik, 4- Tipik durum, 5- Tabakalı amaçsal örnekleme, 6- Ölçüt örnekleme, Tarama Araştırmaları

→ Anlık, zamana bağlı değişim (kesitsel, boylamsal), → boylamsal, → geçmişe dönük → tarama

Tarama Araştırması Süreçleri 1- Evrenin tanımlanması 2- Örneklem seçimi 3- Verilerin toplanması 4- Verilerin analizi 5- Evrene genelleme

Nitel Araştırmanın Özellikleri → doğal ortam, → temel araç olarak araştırmacı, → doğrudan veri toplama, → çoklu yöntemler, → zengin betimlemeler, → sürece yönelik, → tümevarım ve tümdengelim veri analizi, → araştırma desenlerinde esneklik, → araştırmacınınkatılımcı rolü, yansıtıcılık →  bütüncül açıklama

Nitel Araştırma Aşamaları 1- Konunun saptanması 2- Katılımcıların belirlenmesi  3- Hipotezlerin üretilmesi 4- Verilerin toplanması 5- Verilerin analizi 6- Analizin yorumlanması

Nitel Araştırmaların Türleri • durum çalışması, • eylem araştırması, • fenomenoloji çalışmaları, • etnografi araştırması, • anlatı araştırması, • tarama araştırması, • tarihî araştırma, • kuram oluşturma

Eylem Araştırması Eylem araştırması kişilerin kendi mesleki eylemleri hakkında araştırma yapmaları ve değişim için eyleme geçmeleri temelinde gerçekleşen sistematik bir müdahale sürecidir Aşamaları : plan eylem veri toplama yansıtma

Fenomenolojik Araştırmalar Öncüleri: Husserl, Heidegger, Sartre ve Merleu-Pont Görüngü, duyularla algılanabilen her şey, fenomendir; bireyin başına gelen olay, yaşantıdır ve tanımlanabilir ve sonludur. Fenomen, olgu-olay anlamındadır. Araştırmacı katılımcıların neyi deneyimlediğini “dokusal”, koşul, durum ve içerik açısından nasıl deneyimlediklerini ise “yapısal” olarak betimler. Fenomenolojik araştırmanın aşamaları • görüngünün sezilmesi ve algılanması, • görüngüye odaklanılması • görüngünün betimlenmesi Geçerliği Etkileyen Faktörler Ölçme sonuçlarının güvenirliği, ölçme yöntemi ve madde sayısı, puanlayıcı yanlılığı ve uygulama koşulları geçerliği etkileyen faktörlerdir.

Kuder Richardson (KR-20), bir test maddesine verilen cevaplar 1 (doğru) ve 0 (yanlış) ile puanlandığında veya evet/hayır gibi iki seçenekli olması durumunda kullanılır. • Cronbach Alpha (α), test puanlarının güvenirliğinin bir alt kestiricisi olarak kullanılır. Özellikle cevapların derecelendirme ölçeğinde elde edildiği durumlarda sıklıkla kullanılır. • Testi yarılama (eş değer yarılar) yöntemi, testin iki eş (paralel) formundan elde edilen puanlar arasındaki korelasyona dayalı olarak testin tümü içingüvenirlik tahmini yapılmasını tanımlar. • Eş formlar yönteminde, bir aracın iki farklı eş formu aynı gruba aynı zaman diliminde veya kısa aralıklarla uygulanır. İki ölçümden elde edilen puanlar arasındaki hesaplanacak ilişki katsayısı yüksekse güvenirlik de yüksektir. • Test tekrar test yöntemi, aynı aracın aynı gruba belli aralıklarla uygulanmasıdır. Uygulama sonunda iki ölçümden elde edilen puanlar arasındaki korelasyon hesaplanır. Bu işlemin amacı zamana bağlı değişmezliği göstermektir.
BİLİMSEL RAPORUN BÖLÜMLERİ • Başlık kullanmanın temel amacı, çalışma hakkında okuyucuya bilgi vermektir. Başlıkaynı zamanda çalışmanın genel yapısını yansıtması açısından da önemlidir. Bu nedenle başlıklarda kısaltma kullanılmamalıdır.     • Her çalışmada yazar/yazarların adı ve yazarlara ilişkinkurum bilgisi yer alır. Yazar adı verilirken önce ilk adı, varsa ikinci adı ve soyadı yazılmalıdır.

Özet bölümü kısa, ayrıntılı ve çok yönlü olmalıdır. Okuyucuların ilk incelediği bölümdür ve çalışma hakkında fikir vermelidir. Özet 120 kelimeyi geçmemeli ve özete en önemliolan bilgiyle başlanmalıdır.
Giriş bölümünde çalışmanın problemi sunulur, tanıtılır. Yeni bir sayfadan başlatılmalıdır. Giriş kısmında araştırmaya ilişkin alt yapı oluşturulur.
Yöntem bölümünde araştırmanın nasıl yürütüldüğüne ilişkin detaylar yer alır. Yöntem bölümünde araştırmanın desenini, çalışmagrubu/örneklemi, veri toplama araçları ve süreci, veri analizi ve uygulama süreci detaylı olarak açıklanır.
Bulgular bölümünde, toplanan verilerin analizine ilişkin istatistiksel sonuçlar özetlenir.
Tartışma bölümünde, özellikle çalışmanın soruları/hipotezleri ile ilgili değerlendirme ve yorumlar yapılır.
Kaynaklar listesinde, çalışmada kullanılan kaynakların tamamı yer almalı ve kaynaklar listesindeki kaynaklara da metin içinde atıf yapılmalıdır.
Ekler. Bu bölüm, okuyucuların çalışmayı anlamasında ve değerlendirmesinde gerçekten faydalı olacaksa eklenmelidir.
Yazar notu, her bir yazara ilişkin kuramsal bilginin, finansal desteğin kaynağının belirtildiği, çalışmaya destek veren meslektaşların belirtildiği bölümdür.
YAZIM KURALLARI Tez ve bilimsel makalelerde APA6 veya APA7 sitili kullanılır…Üst, alt, sağ, sol 2.54 cm boşluk olmal ..12 punto Times New Roman .. Sıkıştırılmış yazı karakteri olmamalı.. “0” ve “o” birbirine karıştırılmamalı..  Sayfa numarası sayfanın sağ üst köşesinde olmalı..Üst bilgi sağ üst köşeye sayfa numarasından önce yazılmal…10 ve 10’un üzerindeki sayılar rakam ile, altındaki sayılar yazı ile yazılır…Matematiksel ifadelerde her bir ifadeden sonra boşluk bırakılır…Şekil ve tablo gerekli ise kullanılmal

FİKRİ HAKLAR İlim ve edebiyat eserleri  Musiki eserleri Güzel sanatlar eserleri        Sinema eserleri Harita ve krokiler Teknik çizimler Veri tabanları SINAİ HAKLAR Marka Patent/Faydalı model Tasarım Endüstriyel tasarım     Coğrafi işaret Know-How  Entegre devre topografyaları

Öğretmenlerin girişimci davranışları: ✓ fırsatları tanıma (risk alma), ✓ inisiyatif alma ve risk yönetimi, ✓ inovasyon, ✓ bir projeyi planlama ve yönetme yeteneği ✓ dış kaynak arayışı olarak sıralanabilir



Damgalama, bir kişiyi diğerlerinden ayıran ve onun istenmeyen, hoş karşılanmayan bir niteliğe sahip olduğunu belirtmeye yarayan «işaret» olarak ifade edilmektedir. Örneğin “cüzzam”

Kalıp yargı, farklı sosyal sınıf yada grupların özelliklerine ilişkin kaynaksız ve genellemeci inançlara denir. Ötekileştirme, temelinde bir azınlık grubunu «diğer» olarak görür; biz’in farklı olanıdır, zıddıdır. Sosyal dışlanma, toplumun çoğunluğunun sahip olduğu avantajlardan mahrum olmak, bu kaynaklardan yeterince pay alamamak olarak tanımlanmaktadır.

Kapsayıcı eğitim ilk defa gündeme gelmiştir. o 1994 UNESCO Salamanca Bildirgesi ve Eylem Çerçevesi  Kapsayıcı eğitim yasal olarak bağlayıcılığı olan ilk uluslararası insan hakları belgesi 2008 BM Engelli Hakları Sözleşmesi ülkemizdeki ilk yasa 1983 yılında çıkarılan “2916 Sayılı Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Yasası → Millî Eğitim Vakfı (MEV)milli eğitimin her kademesi için katkı 1981, → Türk Eğitim Vakfı (TEV ), yetenekli çocuklar 1967 205 hayırsever→ Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV),1995 temel eğitime destek okul dışı eğitim desteği → Türk Eğitim Derneği (TED),1928 ****** → Başka Bir Okul Mümkün Derneği (BBOM) 2010 alternatif okul→ Türkiye Korunmaya Muhtaç Çocuklar (Koruncuk) Vakfı. 1979 çocuk köyü



iklim ORTALAMA  İklim değişikliği GENİŞ ÖLÇEK iklimsel değişiklik STANDART SAPMA

Levha Tektoniği  Etkisi milyonlarca yıl ve çok yavaş sürer. Orbital Zorlama: Dünya ekseninin eğimindeki ve Dünyanın Güneş çevresindeki yörüngesinin şeklindeki yavaş değişikliklerin iklim üzerindeki etkisi.

Güneş Enerjisinin Şiddetindeki Değişimlere: Atmosfer sisteminin enerji dengesindeki değişiklik.

İnsan Kaynaklı İklim Değişikliğinin Sebepleri: Sera gazları Arazi Kullanımı Arazi Kullanımı Değişikliği Ormansızlaşma Doğal Sera Etkisi: Atmosferdeki gazların Güneşten gelen ışınları geçirip,yeryüzünden gelen ışınları az geçirip tutunmasını sağlama.

Karbon Salınımlarının;   %25’inin elektrik ve ısı üretimi  %24’ü tarım,ormancılık ve diğer arazi kullanımları  %21’i sanayi   %14’ü ulaştırma   %6’sı binalar

C3 bitkileri Bunlar buğday, pirinç, pamuk, şeker pancarı, patatestir.

C4 bitkileri mısır, şeker kamışıdır.



Takdir Edici: Söylenenden keyif almayı odaklanan dinlemedir.Kapsamlı Dinleme: Öğrenme ve bilgiyi hatırlamaya odaklanılan dinlemedir.Kritik Değ. Dinleme: Duyulanı yargılayan ya da değerlendirmeye odaklanılan dinlemedir.Vurgulu Dinleme: Diğerlerinin duygularını anlamaya odaklanılan dinlemedir.Katılımcı Dinleme: Dinleyen kişinin duyduklarını tekrar etmesi, yansıtmasıdır. Edilgin Dinleme: Dinleyen kişinin sözel geri bildirimde bulunmadı dinleme türü.Empatik Dinleme: Kişinin kendisini açması, duygularını daha yoğun yaşaması, kendisinde var olan çatışmaları çözmesi Kendini kabul etmesi için cesaretlendirmektir.Yargısız ve Eleştirel Dinleme: Açık bir zihinle anlamak için yapılan dinlemedir. Derinlemesine Dinleme: Yüzeydeki mesajları da önemsemeyi, konuşmacının sözlü ve sözsüz mesajlarına, bunlar arasındaki tutarlılığa dikkat etmeyi, hem içerik hem duygu mesajlarını anlamayı ve yanıt vermeyi içerir.Çözümleyici Dinleme: Kişinin duygularını ve mesajlarını anlamaya çalışıldığını gösterir. Etkin Dinleme: Mesajın sözel ve sözel olmayan yönüne, içeriğine ve duygularına anlam katma yöntemi olmalıdır.Dikkatle Dinleme: Konuşmacının söylediklerini takip etmeyi gerektirir.

Mikro(aile-okul-arkadas) İlgi, sevgi ve sıcaklıktan yoksun bir bile ortamı  Oyun alanlarının yetersiz olması  Öğretmen ve yöneticilerin zorbalığı görmezden gelmesi Okul yönetimi tarafından fiziksel cezanın uygulanması

Mezo(okul-aile isbirligi;aile-akran iliskisi gibi) Okul ve aile arasındaki iletişimin yetersiz olması Ailenin onaylamadığı arkadaş grupları

ekzosistem(egitim politikalari,hukuk sistemi,yasalar İş yerindeki olumsuzlukların çocuğa anne-baba tarafından yansıtılması  Akranlarının ailelerinin ebeveynlik stilleri

Makrosistem=toplumsal ozellikler(dini inanclar,kulturel degerler,irksal yaklasimlar) Şiddetin toplumda kabul görmesi Televizyondaki şiddet içerikli programlar Mahallenin sosyo-ekonomik

Kronosistem= savas donemleri ya da ekonomik kriz donemleri durumlar,yagmacilik,gasp gibi)



Açık İklim: Astlara güven, iletişimde açıklık, anlayışlı ve destekleyici önderlik, çalışanların özellikle yüksek verim amaçlarına sahip olma ve arkadaşça ilişki.   Kapalı İklim: Örgüt içerisinde yüksek düzeyde münakaşa ve çatışma vardır. Moral düzeyi düşük, işbirliği olmayan okul tipidir.

Özerk İklim: Yönetici örgütte resmi ve sistemli bir iş yapmak için kendini çalışanlardan uzak tutar.

İdareci İklim: Yöneticiler işi kendisi yapar ve arkadaşça ilişkiler yok.

Samimi İklim: Arkadaşça ilişkiler hakim örgüt üyeleri işbirliği içinde.

Babacan İklim: Çalışanlar birlikte hareket etmez, grup içinde bölünme



Dijitalleşme: Hizmetlerin Ç.İÇİ ve UZAKTAN yapılması(örn:bankacılık işlemleri) Dijitaleştirme:İçeriklerin dijital ortama AKTARIMI

Dijital Yetkinlik:ELEŞTİREL,YARATICI kullanım

DİJİTAL Yeterlilik:ÖZEL BİLGİ VEYA EHLİYET(Ne öğrenmeliyiz , Ne öğretmeliyiz)

Dijital Beceri:SORUN çözmek için bit kullanımı

Dijital Dönüşüm: İYİLEŞTİRMEYİ ,GELİŞTİRMEYİ  amaçlayan süreç(örn: e devlet)

Dijital Vatandaşlık: ETKİN, GÜVENLİ,SORUMLU kul (davranış normları)

Dijital Okuryazarlık:  ÇALIŞABİLMEK , ÖĞRENEBİLMEK, EGLENEBILMEK

Mobil ve Bulut Teknolojiler: Bireyin kullandığı dosyaların, her yerden ve her cihazdan ulaşılabilir o Veri Bilimi: İnsan ve nesnelerden toplanan verilerden anlam çıkarma.

Yapay Zeka: Bilgisayarların veriler içinde örüntüler keşfederek yeni algoritmalar üretip işleri daha verimli yapması.İlgi alanlarına göre reklamlar sunması gibi.

Finans Teknolojileri ve Blok Zinciri: Kişiler veya kurumlar arasında bilgi, belge ve likiditenin güvenli şekilde transferi.

Otonom Araçlar ve Taşıma Sistemleri: Kendi kendine çalışan makinelerin sistemi.

Nesnelerin İnterneti: Bulunduğu ortam hakkında veri aktarıp ona göre işlem yapma.

İleri İmalat Teknolojileri: 3D yazıcılarla tasarım,imalat veya otonom imalat bantlarının kullanımı ve bu teknolojiye uyum sağlayan personelin yetiştirilmesi.

Sosyal Ağlar: Kullanıcıların içerik üretmesine paylaşımını sağlayan internet platformları.

Sanal ve Arttırılmış Gerçeklik Ağları: 3 boyutlu sanal dünyada sanal nesneler ile oluşturulan ağlar.



İnaktif: Aşırı uyum davranışı sergiler. Kendi görüş ve düşüncelerini ortaya koymaz. İtaat et rahat et anlayışı hakimdir. Yatan Mutlular olarak tanımlanır.

Reaktif: Her görüşe muhalefet eder, öneri ve karşı görüş bildirmez, kurum için artı değer üretmezler.

Proaktif: En sağlıklı davranış ve sorun çözme yöntemine sahip kişilerdir. Hem sorgular hem de çözüm önerir yapıcı uzlaşmacı amaca yöneliktir.

Sağlıklı İnsan: Sorunların farkındadır ve çözüm için çaba harcar.

Normal İnsan: Sorunun farkındadır ama çözüm üretmez. Kabullenir .
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4935
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 51

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz