baba oğul
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Cenazeyi Tezkiyenin Büyük Faidesi

Aşağa gitmek

Cenazeyi Tezkiyenin Büyük Faidesi Empty Cenazeyi Tezkiyenin Büyük Faidesi

Mesaj  Admin C.tesi Ocak 14, 2023 6:38 am

CENAZEYİ TEZKİYE (iyiliğine şahitlik etme)NİN BÜYÜK FAYDASI
(670) - Enes ibn-i Mâlik radiyallâhu anh'den şu hadîs rivâyet edilmiştir:

(Bir kerre) Rasûl-i Ekrem (s.a.v.) ile bâzı Ashâbının (r.anhum) yanlarından bir cenâze geçti. Ashâb-ı Kirâm bu cenâzeyi hayır ile andılar.
“” Nebî sallallâhu aleyhi ve sellem de:
- “Vâcib oldu!” buyurdu. Sonra başka bir cenâze daha geçmişti.
Ashâb-ı Resûl bunu da şer ile andılar. Rasûl-i Ekrem de yine:
- “Vâcib oldu” buyurdu.
Bunun üzerine Ömer ibn-i Hattâb:

- “Ne vâcib oldu, yâ Rasûlallâh?” diye sorması üzerine, Rasûlullâh:

- “Şu önce geçen cenâzeyi hayır ile yâdettiniz, ona Cennet vâcib oldu. Sonraki cenâzeyi şer ile andınız. Buna da Cehennem vâcib oldu. Çünkü siz yeryüzünde Allâh'ın şahidlerisiniz”, buyurdu. [Tecrid-i Sarih Terc, 4, 719; bkz. aynı manada izahlı bir rivayet de dip notta var]

Rasul-i Ekrem (s.a.v.):hazretleri
Ebu Davud’un Ebu Hureyreden gelen diğer rivayetinde :

- “Melaike aleyhimusselam gökyüzünde Allahın şahidleridir. Siz de yerde Allahın şahidlerisiniz. Sizin bazınız, bazınızın şahidisiniz” ziyadesi vardır. [Tecrid, 4, 721]

Mevtâlara sebbetmekten, onları şer ile yad ve tavsıf eylemekten nehiy, kâfir, münafık, fısk ile, bid’at ile me’luf ve meşhur olanlar hakkında değildir. Bu, ehl-i küfr ve nifakın, sahib-i fısk ve bid’atın başkası ölüler hakkındadır. Bunları şer ile zikir ve tavsif eylemek, bunların yoluna girmek isteyenleri tahziri mucib olduğu için haram değildir.
TENBİH
(çok önemli hüküm ve müjde)
Muzhirî (rh.) demiştir ki:
- “Siz yeryüzünde Allah’ın şâhidlerisiniz” kavli şerifinden, “ashâb-i şuhud ve tezkiye” bir meyyit hakkında ne derse onların dedikleri gibi olur. Hatta Cehennemlik bir kimse hakkında hüsn-i şehâdet edilirse, hemen Cennetlik oluverir, bunun aksi de böyledir”.
Belki (bir başka ifadeyle) bunun manası şudur :
“Bir cenazenin hayatında kendisinde gördükleri hayır ve salâhı, vefâtında erbâb-ı takvânın anarak tezkiye etmeleri, Cennetlik olduğunun alâmetidir. Bunun aksi de böyledir”
“”  Yani meyyit hakkında hüsn-i şahâdet, duhul-i Cennet hükmünün sebep ve illeti oluyor. Bu sebepledir ki, cenazeyi tezkiye cenaze hakkında mucib-i hayır ve menfaat, cenaze sahiplerdi için de medâr-ı tesliyet olmak üzere kabul edilmiştir.

Cenaze hakkında hüsnü şehâdetin derece-i te’sirini bundan sonra gelen (671 no.’lu) Hadis-i şerifte göreceğiz. [Tecrid, 4, 724] Şöyle ki:

(671) Ömer radiyallâhu anh'den, Rasûlullâh sallallâhu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu, dediği rivâyet edilmiştir:

“Hangi bir Müslüman ki, onun hakkında dört (mü'min) hayır ile senâ ve şehâdet eder, Cenâb-ı Hak o Müslümanı Cennet'e idhâl eder”. Biz dedik ki:

- Yâ Rasûlallâh! Üç kişi şehâdet ederse de böyle midir? Rasûl-i Ekrem:

- Üç kişi şehâdet ederse de böyledir, buyurdu. Sonra:

- İki kişi şehâdet ederse de böyle midir? dedik. Rasûl-i Ekrem:

- İki kişi şehâdet ederse de böyledir, buyurdu. Bundan sonra biz, Resûl-i Ekrem'den bir şâhidden sormadık.”
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 4942
Kayıt tarihi : 12/01/09
Yaş : 51

https://moral.yetkin-forum.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz