İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
1 sayfadaki 1 sayfası
Bir toplumda eşitliğin sağlanması topluma neler kazandırır?
Kurallar
Kurallar ikiye ayrılır:
1-Yazılı olmayan kurallar
2-Yazılı kurallar
Soru:Yazılı olmayan kurallar nelerdir?
Cevap:Yazılı olmayan kurallar şunlardır:Görgü kuralları,ahlak kurallarıdır.
Örnek:İhtiyacı olana yardım etmek,toplu taşıma araçlarında bağırmamak,
bayramda büyükleri ziyaret etmek yazılı olmayan kurallardır.Bu kurallara uymayanlar ayıplanırlar ve dışlanırlar.
Soru:Yazılı olan kurallar nelerdir?
Cevap:Yazılı olan kurallar hukuk kurallarıdır.Bu kurallara herkes uymak zorundadır.Bu kurallara uymayanlar cezalandırılır.
Örnek: Başkasının malına ve canına zarar verenler cezalandırılır.
İki keçi köprüde kavga ediyor.Anlaşmazlık devam ederse ne olur?
Anlaşmazlık devam ederse iki keçi köprüden düşebilir.
Zebra:Bizim beyaz çizgilerimiz var.
Zebra:Bizim siyah çizgilerimiz var.
Soru:Anlaşmazlık devam ederse ne olur?
Anlaşmazlık devam ederse ortam gerilir ve kavga ederler.Uzlaşmaları halnde barış ve hoşgörü olur.Hayatlarına mutlu bir şekilde devam ederler.
Soru:Uzlaşı ile sornları çözmenin yararları nelerdir?
Cevap:Uzlaşı demek barış ve hoşgörü demektir.Uzlaşı ile çözülen sorunlar insanların birbirlerine saygılarını arttırır.
Soru:Uzlaşı sürecinde nelere dikkat edilmelidir?
Cevap:Uzlaşı sürecinde şunlara dikkat edilmelidir:
1-Problemin ne olduğunu belirlemek.
2-Kızgın ve öfkeliyken konuşmamak
3-Öfkemiz geçtiğinde karşılıklı duygu ve düşüncelerimizi açıklamak.
4-Karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini anlamak
5-Birlikte çözüm önerileri geliştirmek.
6-İki taraf için en uygun çözümü uygulamaya koymak.
Uzlaşı Nedir?
4.sınıf insan hakları demokrasi ve yurttaşlık dersinde işlenen uzlaşı ve anlaşmazlık kavramları dersin temel konularından biridir. Bu yüzden bu ders notumuzda uzlaşı nedir, uzlaşma nedir, uzlaşma süreci nedir, uzlaşmanın faydaları nelerdir gibi temel sorulara yanıt vereceğiz.
Uzlaşı:Kendimizi ve başkalarını kabul etmek demektir.
-Herkesin kararların alınmasına yaratıcı bir şekilde katıldığı bir karar alma sürecidir
Uzlaşma Nedir?
UZLAŞMA (Anlaşma) İnsanların kendi ve çevresiyle ilgili sorunları barışçıl yollarla ve empati kurarak çözüme ulaştırma çabasına UZLAŞMA (Anlaşma) denir.
Uzlaşı birlikte yaşamayı kolaylaştır ve değerli kılar.
Kişisel yaşam alanlarında uzlaşı gerekmez.
Zaten kişisel yaşam alanı toplumla ilgili değildir. Dolayısı ile kişi kendi yaşamında başkalarının hak ve özgürlüğünü ihlal etmemek şartıyla özgürdür; kendini ilgilendiren işlerle ilgili uzlaşıya gerek duymaz, kendi tercih, ilgi ve değerlerine göre istediği gibi karar verir.
Uzlaşmanın faydaları nelerdir?
Uzlaşı sayesinde insanlar özgür bir şekilde tüm tarafların kabul edebileceği bir anlaşmaya varırlar ve alınan kararda herkesin katkısının olması sağlanır. Bu açıdan birlikte yaşamak için uzlaşı önemli ve vazgeçilmezdir. Millet olmak, uzlaşma ile gerçekleşir.
Uzlaşı birlikte yaşamayı kolaylaştır ve değerli kılar.Uzlaşı yoluyla sorunları çözmeye çalışmak mucizeler yaratmaz. Yani tüm sorunlarımızı çözemez. Ancak ön yargıdan ve şiddetten uzak kalmayı sağlar.
Uzlaşının olmadığı yerde anlaşmazlık ve çatışma vardır. Taraflar arasında uzlaşma sağlanamaz ise şiddete değil gerekli adli makamlara (Mahkemelere) başvurmalıyız.
Uzlaşma Süreci Nedir?
UZLAŞI (ANLAŞMA) SÜRECİNDE:
1-Problemin ne olduğunu belirlemek.
2-Kızgın ve öfkeliyken konuşmamak
3-Öfkemiz geçtiğinde karşılıklı duygu ve düşüncelerimizi açıklamak.
4-Karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini anlamak
5-Birlikte çözüm önerileri geliştirmek.
6-İki taraf için en uygun çözümü uygulamaya koymak.
Öncelikle herkesin görüşlerini açıklamasına izin verilmelidir.
Açık fikirli, hoş görülü, sabırlı, olmamız; farklı düşünen insanlara güven vermemiz; empati yapmamız gerekir.
Uzlaşı sürecinde taraflardan gerekçelerini mümkün olduğu kadar açık bir şekilde anlatmaları beklenir.
Aynı zamanda taraflar görüşlerini açıklarken kimi zaman kanıtlar sunarak diğer insanları ikna etmeye çalışmalıdır.
Bir toplumda eşitliğin sağlanması topluma neler kazandırır?
Bir toplumda eşitliğin sağlanması o topluma adaleti kazandırır.Ayrıca toplumsal düzen
adil olur.Adil bir toplumda birlikte yaşama arzusu güçlenir, birlik ve beraberlik sağlanır.
Bir toplumda eşitliğin sağlanması o topluma adaleti kazandırır.Ayrıca toplumsal düzen
adil olur.Adil bir toplumda birlikte yaşama arzusu güçlenir, birlik ve beraberlik sağlanır.
O toplumu ileri taşır. O toplumda huzurun oluşmasını sağlar. O toplumdaki kötü olayların sona ermesini sağlamak açısından
yardım eder.Bir toplumda eşitlik ilkesi toplumun birlik ve beraberliğini sağlayan ve huzur ve barış ortamını temin eden en önemli
ilkelerden biridir. Toplumda eşitlik ilkesinin bir değer olarak benimsenmesi halk arasında sınıf farklılıklarının oluşmasına engel
olmaktadır.Bir toplumda eşitliğin sağlanması topluma önemli değerler kazandırır. Bunlar, hukukun üstünlüğü, suç oranının azalması,
insanların sevgi ve saygı içinde yaşaması, birlik ve beraberlik içinde yaşaması, adalet ortamını paylaşmaları gibi yararları vardır.
Böylece insanlar aynı değerlere sahip olarak aynı şartlarda yaşamalarını içselleştirebilirler.Eşitlik ilkesi toplumun hukuka olan yakınlığı
için önemlidir. Bu nedenle eşitlik ilkesinin korunması gerekir. Bu koruma ancak kanunlarla sağlanır. Hukukun üstünlüğü de burada doğar.
Bir toplumda eşitliğin sağlanması o topluma adaleti kazandırır.Ayrıca toplumsal düzen adil olur.Adil bir toplumda birlikte yaşama arzusu
güçlenir, brlik ve beraberlik sağlanır.
İnsan Hakları ve Demokrasi
Soru:Hak ve özgürlüklerimizin olması ve onları kullanabilmemizin temel koşulu nedir?
Cevap:Hak ve özgürlüklerimizin olması ve onları kullanabilmemizin temel koşulu bağımsız bir ülkede
yaşıyor olmamızdır.
Soru2:İnsan haklarının amacı nedir?
Cevap:İnsan haklarının amacı bir toplumda yaşayan insanların eşit,özgür ve onurlu yaşama hakkını sağlamaktır.
Soru3:Türk halkı dayanışma ve iş birliğinin en güzel örneğini ne zaman vermiştir?
Cevap:Türk halkı dayanışma ve iş birliğinin en güzel örneğini Kurtuluş Savaşı sırasında vermiştir.
İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ3
Empati nedir?
Kişinin kendisini başka bir kişi ya da canlının yerine koymasına empati denir.
Humanistik yaklaşımın önemli kurucularından biri olan Amerikalı psikolog Carl Ransom Rogers’e empati;
bir kişinin kendisini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısından bakması, onun duygu ve
düşüncelerini doğru bir şekilde anlaması ve anladığını göstermesidir. Zaten ünlü psikoloğun bu tanımında
empatinin oluşması için gerekli olan 3 temel kuraldan da bahsedilmiştir. Bunlar; kişinin kendisini karşısındaki
kişi yerine koyarak, olaylara onun bakış açısıyla bakması, karşıdakinin duygu ve düşünceleri doğru bir şekilde
anlaması ve o kişiyi anladığını belli etmesidir. Peki, herkes empati yapabilir mi? Ya da şöyle sorayım.
Hak ve özgürlükler konusunda yardım alacağımız kuruluşlar şunlardır:
1-Kamu denetçiliği kurumu
2-Okul meclisleri
3-İl ve ilçe insan hakları kurulları.
Soru 1-Hak ve özgürlükler konusunda yardım alacağımız kuruluşlar hangileridir?
Cevap 1-Hak ve özgürlükler konusunda yardım alacağımız kuruluşlar şunlardır:
1-Kamu denetçiliği kurumu
2-Okul meclisleri
3-İl ve ilçe insan hakları kurulları.
SOSYAL B.
İNSANOLMANIN SORUMLULUĞU
Kendime karşı sorumluluklarım:
1-Büyüklerime karşı saygılı davranırım.
2-Ben bedenimi korurum.
3-Zamanımı verimli kullanırım.
4-Ödevlerimi yaparım.
Arkadaşlarıma ve diğer insanlara karşı sorumluluklarım:
1-Arkadaşlarımın sırrını başkalarıyla paylaşmam.
2-Arkadaşlarımı dinlerim, onun düşünce ve haklarına saygı duyarım.
Hayvanlara karşı sorumluluklarım:
1-Hayvanlara zarar vermem, onları korurum.
2-Aç kalan hayvanlara yiyecek bulurum.
Çevreye karşı sorumluluklarım:
1-Çevreyi temiz tutarım.
2-Yerlere çöp atmam.
3-Doğaya zarar vermem.
4-Okuldaki ve çevremdeki ağaçlara zarar vermem.
İnsanların ortak mirasına karşı sorumluluklarım:
1-Doğal,tarihi,kültürel eserlere zarar vermem,onları korurum.
2-Camileri korurum ve temiz tutarım.
HAK,ÖZGÜRLÜK VE SORUMLULUK
Soru 1: Özgürlük nedir?
Cevap 1:Özgürlük , kişinin herhangi bir zorlama olmadan kendi düşüncesine dayanarak karar vermesidir.
Özgür ve sorumlu olan tek canlı ...........dır.
Hayvanlar .................. ile hareket ederler.
Soru 2:Sorumluluk nedir?
Cevap 2:Sorumluluk, insanın verdiği kararların sonuçlarına katlanmasıdır.
2. ÜNİTE
İNSAN OLMANIN SORUMLULUĞU
Dünya Mirası Listesi'ne giren kültürel değerlerimiz:
1-Diyarbakır Kalesi ve Hevsel Bahçeleri
2-Bursa Cumalıkızık Köyü
Soru 1:İnsanın kendisine karşı sorumlulukları nelerdir?
Cevap 2:İnsanın kendisine karşı sorumlulukları şunlardır:
-Beden ve ruh sağlını korumak.
-Kendisini yetiştirip doğru ve iyiye yönelmek.
Zamanını verimli kullanmak.
_İnsan onuruna yakışır şekilde yaşamak.
-Sağlıklı ve dengeli beslenmek.
-Vücudumuzu dış etkilerden gelen hastalıklardan korumak.
-Kendisini yetiştirip doğru ve iyiye yönelmek.
-Bedenimizi temiz tutmak.
ÇOCUKLUK VE YETİŞKİNLİK
İnsan hayatı bebeklik,çocukluk,gençlik,yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerinden oluşur.Hak,özgürlük,sorumluluk görevlerimiz yaşadığımız dönemlere göre farklılık gösterir.
Yetişkin bir insan kendi kararlarını alabilir.Temel ihtiyaçlarını karşılayabilir.
Ancak çocuklar bazı konularda yetişkinlerin yardımına ve desteğine ihtiyaç duyarlar.
TEMEL HAKLARIMIZIN ÖZELLİKLERİ
1-Vazgeçilmez
2-Devredilmez
3-Dokunulmaz
İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
Çocuk Hakları Sözleşme Maddeleri
1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir.
2- Çocuk Hakları, bütün çocuklar içindir. Doğum yerleri, konuştukları dil ne olursa olsun fark etmez. Büyüklerinin inançları ya da görüşleri nedeniyle hiçbir çocuğa ayrım yapılmaz.
3- Çocuklarla ilgili bütün yasa ve uygulamaları oluşturanlar, önce çocukların yararını düşünmek zorundadır. Devlet, çocukların koruma ve bakımını üstlenenlerin sorumluluklarını yerine getirmeleri için önlemleri alır ve onların sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerine bakar.
4- ÇHS’de yazılı olan hakların uygulanması için gereken her türlü çabanın gösterilmesi gerekir. Devlet çocukların bu haklardan yararlanmasını sağlar.
5- Devlet, hakların uygulanması konusunda çaba gösterirken başta anne baba olmak üzere çocuktan sorumlu olan kişilerin haklarına karşı saygılı olur.
6- Yaşamak, her çocuğun temel hakkıdır ve herkesin ilk görevi çocukların yaşamını korumaktır.
7- Her çocuğun bir isme ve vatandaşlığa sahip olma hakkı vardır. Devlet, çocuk doğduğunda bu ismi kaydeder ve çocuğa bir kimlik verir.
8- Çocuklara verilen isim, vatandaşlık hakkı ve aile bağları korunmalıdır. Tüm bunlar zorla değiştirilemez ve alınamaz, değiştirilmek istenir ya da çocuğun elinden bu haklar alınırsa devlet bu duruma karşı çıkmalıdır.
9- Her çocuğun ailesiyle birlikte yaşama hakkı vardır. Anne baba çocuğa bakamıyorsa, çocuk bu durumdan zarar görmesin diye ona başka bir bakım sağlanmalıdır. Bu durumda da her çocuğun, anne ve babasıyla düzenli olarak görüşebilme hakkı vardır.
10- Anne babası ayrı ülkelerde yaşayan çocukların aileleriyle birlikte olabilmeleri için devletler kolaylık gösterir.
11- Anne ve babalarının izni olmadan hiçbir çocuk başka bir ülkeye götürülemez. Çocukları bu şekilde başka yerlere götüren kişilere karşı mücadele edilmesi gerekir.
12- Her çocuk, görüşlerini serbestçe ifade etme, kendisini ilgilendiren her konuda görüşlerinin dikkate alınmasını isteme hakkına sahiptir. Herkesin çocukları dinleme, onların fikirlerini öğrenme ve onlara saygı gösterme sorumluluğu vardır.
13- Her çocuğun duygu ve düşüncelerini istediği şekilde açıklama hakkı vardır. Çocukların da başka kişilerin zarar görmemesi için gerekeni yapmaları gerekir.
14- Her çocuğun, kendi düşüncesini geliştirme ve istediği dini seçme hakkı vardır. Bu konularda çocukları büyüten yetişkinlerin de onlara yol gösterme hakkı ve sorumluluğu vardır.
15- Çocukların arkadaşlarıyla barış içinde toplanabilme, dernek kurabilme ya da derneklere üye olma hakkı vardır.
16- Hiç kimse çocukların onurunu kıramaz, onları küçük düşüremez, özel hayatına karışamaz. Çocukların bu hakkı yasalarla korunur.
17- Devlet, kitle iletişim araçlarının, çocuğun gelişimi açısından önemini kabul eder. Çocuğun bunlarla çeşitli bilgi ve belgelere ulaşmasını sağlar, kendi kültürü ve dili bakımından bu araçlarla alabileceği gereksinimleri karşılar. Ayrıca kitle iletişim araçlarının verebileceği her türlü zarardan çocukları korur.
18- Çocukların yetişmesinden ve gelişmesinden sorumlu olan büyükler, bu sorumluluklarını en iyi biçimde yerine getirirler.
19- Hiç kimse, çocuklara karşı olan sorumluluklarını onlara zarar verecek şekilde kullanamaz. Devlet çocukların hiçbir zarara uğramaması için her türlü önlemi almakla yükümlüdür.
20- Her çocuğun ailesinden yoksun kaldığında ya da aile ortamı onun için uygun olmadığında devletten özel koruma ve yardım alma hakkı vardır. Anne babasıyla birlikte yaşayamayacak çocuklar için özenli bir araştırmayla iyi aileler bulunur.
21–22- Yaşadığı ülkenin dışında bir başka ülkeye gitmek zorunda kalan her çocuğun, gittiği ülke tarafından korunma hakkı vardır.
23- Engelli çocukların özel olarak korunma ve saygı görme hakkı vardır. Devlet engelli çocukların bakımını, eğitimini sağlayacak kurumları oluşturma sorumluluğuna sahiptir. Engelli çocukların ailelerine her türlü yardım yapılır.
24- Her çocuğun sağlık hizmetinden yararlanma hakkı vardır. Hastalıklardan korunması devletin ve toplumun güvencesi altında olup çocukların beslenmesine, aşılanmasına, çevrenin temizliğine ve diğer sağlık koşullarına dikkat edilir. Hastalanan çocuklar tedavi edilir.
25- Çocuk haklarına uygun olarak kreşler, çocuk yuvaları, yurtlar, okullar, çocuk hastaneleri oluşturulur, bunlar düzenli olarak kontrol edilir.
26–27- Her çocuğun gelişme hakkı ve sağlığı güvence altında olmalıdır. Bu konuda çocukların daha iyi bir yaşam sürdürmeleri için gerektiğinde yardım edilir.
28- Her çocuk eğitimini tam yapabilmek için desteklenir ve korunur. İlköğretim parasız ve hiçbir ayrım gözetmeksizin tüm çocuklar için hak ve zorunludur.
29–30- Çocuklara verilen eğitim onların gelişimlerini en fazla ölçüde sağlayacak düzeyde olmalıdır. Eğitim, çocukların hoşgörüsünü, kendi kültürüne ve farklı kültürlere saygısını, ayrımcılığa karşıtlığını, doğaya saygısını arttıracak biçimde düzenlenir. Çocuğun kendi kültürü, bulunduğu ülkedekinden farklıysa gelişim ve eğitim hakkının her aşamasında buna gereken özen gösterilir.
31- Çocukların boş zamanlarını değerlendirebilmeleri, kendilerini geliştirebilmeleri için oyun bahçeleri, çocuk kulüpleri, kütüphaneler, spor ve kültür merkezleri açılmalıdır. Her çocuğun bu tür etkinliklere katılma hakkı vardır.
32- Çocukların okula gitme, oyun oynama hakkı vardır. Onlar yetişkinler gibi çalıştırılamazlar. Çalışmak zorunda kalırlarsa yapacakları iş onların sağlığı ve eğitimleri için sorun oluşturmamalıdır.
33- Bütün çocuklar her türlü zararlı maddelere karşı korunur. Bu tür maddeleri üretip çocuklara veren kişiler cezalandırılır.
34- Çocukları bedensel ve ruhsal yönden örseleyecek hiçbir yaklaşıma izin verilemez.
35- Devlet, çocukları koruma ve çocukları kaçırıp onları satan, onları çalıştırmak isteyen kişilerle mücadele etme sorumluluğuna sahiptir.
36- Hiçbir kişi kendi çıkarları için çocukları kullanamaz. Devlet böyle bir duruma karşı her çocuğu korur.
37- Çocuklar hiçbir şekilde insanlık dışı yöntemlerle ya da aşağılanarak cezalandırılamaz. Bir çocuk suça itilmişse ona uygulanacak ceza yaşına ve gelişimine uygun, onun eğitimini engellemeyecek şekilde olmalıdır.
38- Her çocuğun barış ortamında yaşama ve savaşlardan korunma hakkı vardır. Çocukların askere alınmaması gerekir. Devlet, çocukları silahlı çatışmalardan ve sonuçlarından korumakla sorumludur.
39- Çocuklar çeşitli nedenlerle zarar görmüşlerse onların iyileştirilmeleri için çalışmalar yapılır, bir daha aynı şekilde zarar görmemeleri için önlemler alınır.
40- Yasalarla sorunu olan çocuklar bu durumdan tek başlarına sorumlu değildir. Çocuklar farkında olarak kimseye zarar vermez. Suça itilen çocuklar, yetişkinler gibi cezalandırılamaz, özel yasalarla yeniden topluma kazandırılırlar.
41- Bir devletin yasaları burada belirtilen hükümlerden daha iyiyse, bunlar hiçbir şekilde değiştirilemez.
42- Devlet, ÇHS’nin herkes tarafından öğrenilmesini sağlar.
43- ÇHS’nın uygulanmasını değerlendirmek üzere Çocuk Hakları Komitesi kurulmuştur.
44- Devlet ve o ülkede yaşayan insanlar Çocuk Hakları Komitesine, çocuk haklarıyla ilgili durum hakkında bilgileri vermekle sorumludur.
45-İlgili kuruluşlar Çocuk Hakları Komitesinin çalışmalarına kolaylık ve yardım sağlar.
NOT: Çocuk Hakları Sözleşmesi 54 maddeden oluşmaktadır. Sözleşmenin bundan sonra 54’e kadar devam eden maddeleri, sözleşmenin devletler tarafından nasıl imzalanacağı, onaylanacağı ve yürütüleceği ile ilgilidir.
]size=24]
Çocuk Hakları Sözleşme Maddeleri
1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir.
2- Çocuk Hakları, bütün çocuklar içindir. Doğum yerleri, konuştukları dil ne olursa olsun fark etmez. Büyüklerinin inançları ya da görüşleri nedeniyle hiçbir çocuğa ayrım yapılmaz.
3- Çocuklarla ilgili bütün yasa ve uygulamaları oluşturanlar, önce çocukların yararını düşünmek zorundadır. Devlet, çocukların koruma ve bakımını üstlenenlerin sorumluluklarını yerine getirmeleri için önlemleri alır ve onların sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerine bakar.
4- ÇHS’de yazılı olan hakların uygulanması için gereken her türlü çabanın gösterilmesi gerekir. Devlet çocukların bu haklardan yararlanmasını sağlar.
5- Devlet, hakların uygulanması konusunda çaba gösterirken başta anne baba olmak üzere çocuktan sorumlu olan kişilerin haklarına karşı saygılı olur.
6- Yaşamak, her çocuğun temel hakkıdır ve herkesin ilk görevi çocukların yaşamını korumaktır.
7- Her çocuğun bir isme ve vatandaşlığa sahip olma hakkı vardır. Devlet, çocuk doğduğunda bu ismi kaydeder ve çocuğa bir kimlik verir.
8- Çocuklara verilen isim, vatandaşlık hakkı ve aile bağları korunmalıdır. Tüm bunlar zorla değiştirilemez ve alınamaz, değiştirilmek istenir ya da çocuğun elinden bu haklar alınırsa devlet bu duruma karşı çıkmalıdır.
9- Her çocuğun ailesiyle birlikte yaşama hakkı vardır. Anne baba çocuğa bakamıyorsa, çocuk bu durumdan zarar görmesin diye ona başka bir bakım sağlanmalıdır. Bu durumda da her çocuğun, anne ve babasıyla düzenli olarak görüşebilme hakkı vardır.
10- Anne babası ayrı ülkelerde yaşayan çocukların aileleriyle birlikte olabilmeleri için devletler kolaylık gösterir.
11- Anne ve babalarının izni olmadan hiçbir çocuk başka bir ülkeye götürülemez. Çocukları bu şekilde başka yerlere götüren kişilere karşı mücadele edilmesi gerekir.
12- Her çocuk, görüşlerini serbestçe ifade etme, kendisini ilgilendiren her konuda görüşlerinin dikkate alınmasını isteme hakkına sahiptir. Herkesin çocukları dinleme, onların fikirlerini öğrenme ve onlara saygı gösterme sorumluluğu vardır.
13- Her çocuğun duygu ve düşüncelerini istediği şekilde açıklama hakkı vardır. Çocukların da başka kişilerin zarar görmemesi için gerekeni yapmaları gerekir.
14- Her çocuğun, kendi düşüncesini geliştirme ve istediği dini seçme hakkı vardır. Bu konularda çocukları büyüten yetişkinlerin de onlara yol gösterme hakkı ve sorumluluğu vardır.
15- Çocukların arkadaşlarıyla barış içinde toplanabilme, dernek kurabilme ya da derneklere üye olma hakkı vardır.
16- Hiç kimse çocukların onurunu kıramaz, onları küçük düşüremez, özel hayatına karışamaz. Çocukların bu hakkı yasalarla korunur.
17- Devlet, kitle iletişim araçlarının, çocuğun gelişimi açısından önemini kabul eder. Çocuğun bunlarla çeşitli bilgi ve belgelere ulaşmasını sağlar, kendi kültürü ve dili bakımından bu araçlarla alabileceği gereksinimleri karşılar. Ayrıca kitle iletişim araçlarının verebileceği her türlü zarardan çocukları korur.
18- Çocukların yetişmesinden ve gelişmesinden sorumlu olan büyükler, bu sorumluluklarını en iyi biçimde yerine getirirler.
19- Hiç kimse, çocuklara karşı olan sorumluluklarını onlara zarar verecek şekilde kullanamaz. Devlet çocukların hiçbir zarara uğramaması için her türlü önlemi almakla yükümlüdür.
20- Her çocuğun ailesinden yoksun kaldığında ya da aile ortamı onun için uygun olmadığında devletten özel koruma ve yardım alma hakkı vardır. Anne babasıyla birlikte yaşayamayacak çocuklar için özenli bir araştırmayla iyi aileler bulunur.
21–22- Yaşadığı ülkenin dışında bir başka ülkeye gitmek zorunda kalan her çocuğun, gittiği ülke tarafından korunma hakkı vardır.
23- Engelli çocukların özel olarak korunma ve saygı görme hakkı vardır. Devlet engelli çocukların bakımını, eğitimini sağlayacak kurumları oluşturma sorumluluğuna sahiptir. Engelli çocukların ailelerine her türlü yardım yapılır.
24- Her çocuğun sağlık hizmetinden yararlanma hakkı vardır. Hastalıklardan korunması devletin ve toplumun güvencesi altında olup çocukların beslenmesine, aşılanmasına, çevrenin temizliğine ve diğer sağlık koşullarına dikkat edilir. Hastalanan çocuklar tedavi edilir.
25- Çocuk haklarına uygun olarak kreşler, çocuk yuvaları, yurtlar, okullar, çocuk hastaneleri oluşturulur, bunlar düzenli olarak kontrol edilir.
26–27- Her çocuğun gelişme hakkı ve sağlığı güvence altında olmalıdır. Bu konuda çocukların daha iyi bir yaşam sürdürmeleri için gerektiğinde yardım edilir.
28- Her çocuk eğitimini tam yapabilmek için desteklenir ve korunur. İlköğretim parasız ve hiçbir ayrım gözetmeksizin tüm çocuklar için hak ve zorunludur.
29–30- Çocuklara verilen eğitim onların gelişimlerini en fazla ölçüde sağlayacak düzeyde olmalıdır. Eğitim, çocukların hoşgörüsünü, kendi kültürüne ve farklı kültürlere saygısını, ayrımcılığa karşıtlığını, doğaya saygısını arttıracak biçimde düzenlenir. Çocuğun kendi kültürü, bulunduğu ülkedekinden farklıysa gelişim ve eğitim hakkının her aşamasında buna gereken özen gösterilir.
31- Çocukların boş zamanlarını değerlendirebilmeleri, kendilerini geliştirebilmeleri için oyun bahçeleri, çocuk kulüpleri, kütüphaneler, spor ve kültür merkezleri açılmalıdır. Her çocuğun bu tür etkinliklere katılma hakkı vardır.
32- Çocukların okula gitme, oyun oynama hakkı vardır. Onlar yetişkinler gibi çalıştırılamazlar. Çalışmak zorunda kalırlarsa yapacakları iş onların sağlığı ve eğitimleri için sorun oluşturmamalıdır.
33- Bütün çocuklar her türlü zararlı maddelere karşı korunur. Bu tür maddeleri üretip çocuklara veren kişiler cezalandırılır.
34- Çocukları bedensel ve ruhsal yönden örseleyecek hiçbir yaklaşıma izin verilemez.
35- Devlet, çocukları koruma ve çocukları kaçırıp onları satan, onları çalıştırmak isteyen kişilerle mücadele etme sorumluluğuna sahiptir.
36- Hiçbir kişi kendi çıkarları için çocukları kullanamaz. Devlet böyle bir duruma karşı her çocuğu korur.
37- Çocuklar hiçbir şekilde insanlık dışı yöntemlerle ya da aşağılanarak cezalandırılamaz. Bir çocuk suça itilmişse ona uygulanacak ceza yaşına ve gelişimine uygun, onun eğitimini engellemeyecek şekilde olmalıdır.
38- Her çocuğun barış ortamında yaşama ve savaşlardan korunma hakkı vardır. Çocukların askere alınmaması gerekir. Devlet, çocukları silahlı çatışmalardan ve sonuçlarından korumakla sorumludur.
39- Çocuklar çeşitli nedenlerle zarar görmüşlerse onların iyileştirilmeleri için çalışmalar yapılır, bir daha aynı şekilde zarar görmemeleri için önlemler alınır.
40- Yasalarla sorunu olan çocuklar bu durumdan tek başlarına sorumlu değildir. Çocuklar farkında olarak kimseye zarar vermez. Suça itilen çocuklar, yetişkinler gibi cezalandırılamaz, özel yasalarla yeniden topluma kazandırılırlar.
41- Bir devletin yasaları burada belirtilen hükümlerden daha iyiyse, bunlar hiçbir şekilde değiştirilemez.
42- Devlet, ÇHS’nin herkes tarafından öğrenilmesini sağlar.
43- ÇHS’nın uygulanmasını değerlendirmek üzere Çocuk Hakları Komitesi kurulmuştur.
44- Devlet ve o ülkede yaşayan insanlar Çocuk Hakları Komitesine, çocuk haklarıyla ilgili durum hakkında bilgileri vermekle sorumludur.
45-İlgili kuruluşlar Çocuk Hakları Komitesinin çalışmalarına kolaylık ve yardım sağlar.
NOT: Çocuk Hakları Sözleşmesi 54 maddeden oluşmaktadır. Sözleşmenin bundan sonra 54’e kadar devam eden maddeleri, sözleşmenin devletler tarafından nasıl imzalanacağı, onaylanacağı ve yürütüleceği ile ilgilidir.
[/size]
İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ 2
İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
1-Haklarımızın ihlal edildiği durumlarda aşağıdakilerden hangisini yapmamız doğru olur?
A- Tartışmak
B- Kötü kelimeler kullanmak
C- Yasal yollara başvurma
D- Bağırmak
2-Aşağıdakilerden hangisi anlaşmazlıkların çözülmesine olumlu katkı sağlar?
A- Sorunu görmezden gelmek
B- Karşımızdakini dinlememek
C- Empati kurmak
D- Taraflı davranmak
3-Aşağıdakilerden hangisi çocukların sorumluluklarından değildir?
A- Derslerine çalışmak.
B- Bir işte çalışmak.
C- Aile kurallarına uymak.
D- öğretmenini dinlemek.
4-Aşağıdakilerden hangisi çocuk olarak sahip olduğumuz haklardan biridir?
A- Çalışma hakkı
B- Oyun oynama hakkı
C- Oy kullanma hakkı
D Milletvekili seçilme hakkı
5-Demokrasi ve demokratik bir yönetimin sağlanması için gerekli olan temel değerler aşağıdakilerden hangisidir?
A- Huzursuzluk
B- Yasaklar
C- Eşitlik ve adalet
D- Ayrımcılık
6-Aşağıdakilerden hangisi uzlaşı ortamında yapılması gereken davranışlardandı?
A- Birbirimizi suçlamak
B- Birbirimizi sabırla dinlemek
C- Birbirimize bağırmak
D Birbirimizin sözünü kesmek
7-Aşağıdakilerden hangisi adil bir insanın özelliği değildir?
A- İnsanlar arasında ayrımcılık yapar.
B- İnsanların haklarına saygı gösterir.
C- Haksızlığa uğradığında hakkını arar.
D- İnsanların farklılıklarına saygı duyar.
8-Sınıfta aynı düşüncede olmasak bile, herkes istediğini söylemekte serbesttir
böyle düşünen biri neyi savunuyordur?
A- Basın özgürlüğü
B- Düşünce özgürlüğü
C- Eğitim hakkı
D- Din özgürlüğü
9-Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
A- Kız çocuklarının eğitimi önemli değildir
B- Çocuk anlayış, hoşgörü ve barış ruhu içinde yetiştirilecektir.
C- Çocuk, yeterli beslenme ve barınma hakkına sahiptir
D- Çocuk, zulüm ve ayrımın her türlüsüne karşı korunacaktır.
10-Aşağıdakilerden hangisi evde alabileceğin sorumluluklardan biri değildir?
A- Kıyafetlerini düzeltmek.
B- Ev için para kazanmak
C- Babaya yardım etmek.
D Yatağımı düzeltmek.
11-Sınıf başkanını seçerken hangi yolu kullanırsak demokratik bir sınıf oluruz?
A- Başkanı öğretmen seçerse
B- Başkanı öğrenciler oylama ile seçerse
C- Başkanı okul müdürü seçerse
D- Geçen yıl ki başkan en sevdiği arkadaşını başkan olarak seçerse
12-Adil bir toplumda insanlarda aşağıdaki duygulardan hangisi oluşur?
A- Huzursuzluk
B- Güven
C- Korku
D- Öfke
13-Aşağıdakilerden hangisi yaşam kültürüne sahip bireylerin davranışlarından değildir?
A- İnatçıdırlar
B- Ortak kararlara uyarlar
C- Empati yaparlar
D- Uzlaşıya açıktırlar
14-Aşağıdakilerden hangisi çocuk haklarına aykırıdır?
A- Çocukların belli aralıklarla aşılanması,
B- İlköğretim tüm çocuklar için zorunlu olması,
C- Çocukların aile bütçesine katkı için çalıştırılması
D- Kimsesiz çocukların devlet korumasına alınması
15-Sınıf başkanlığına aday olan bir kişi hangi hakkını kullanmıştır?
A- Sağlık hakkı
B- Yaşama hakkı
C- Eğitim hakkı
D Seçilme hakkı
16-Aşağıdakilerden hangisi topluma katkı sağlamaz?
A- Hoşgörülü olmak
B Ayrımcı olmak
C Yasalara uymak
D- Çalışkan olmak
17-Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların başına D , yanlış olanların başına Y harfini koyunuz
( ) Yasalar önünde herkes eşittir.
( ) Hak ve özgürlüklerimiz yasalar tarafından güvence altına alınmıştır.
( ) Haksızlığa uğradığımızda gerekli yerlere başvurarak hakkımızı aramalıyız.
( ) 18 yaşından küçük olanlar kanunlar önünde çocuk sayılır.
( ) İnsanların özgürlüğü sınırsızdır.
18-Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların başına D , yanlış olanların başına “Y harfini koyunuz
( ) Ödevlerimi yapmak benim sorumluluğumdur.
( ) Diğer insanlarla yaşadığımız sorunları uzlaşarak çözmeliyiz.
( ) Ülkemizde kadınların seçme ve seçilme hakkı yoktur.
( ) İnsanlar uyumlu ve uzlaşmacı olduklarında toplumda anlaşmazlıklar azalır.
( ) Hak ve özgürlüklere saygı duymak anlaşmazlıklara neden olur.
İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ
Temel Haklar Nelerdir?
Yaşama hakkı; en temel haktır. ...
Kişi dokunulmazlığı hakkı; kişinin hem beden, hem ruh bütünlüğünü korumaya yöneliktir.
Sağlık Hakkı; herkes, sağlıklı bir çevrede yaşama ve sağlığını koruyacak tedbirler alma hakkına sahiptir.
Eğitim hakkı; herkes eğitim – öğretim hakkına sahiptir.
Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir?
Kişi haklarının en temel hakkı yaşamaktır. Vatandaşlık temel hak ve özgürlüklerin uygulanması öncelikle yaşama hakkına bağlıdır. Herkes bir diğerinin yaşama hakkına saygı göstermelidir.
Kişi Hakları
Sosyal ve Ekonomik Haklar
Siyasi Haklar
Kişi Hakları
Kişi haklarının en temel hakkı yaşamaktır. Vatandaşlık temel hak ve özgürlüklerin uygulanması öncelikle yaşama hakkına bağlıdır. Herkes bir diğerinin yaşama hakkına saygı göstermelidir.
kişi-hakları-e1479795760319-115x300 Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir? Haklarımızı Bilmek Neden Önemlidir?
Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir?
Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir?
1.Yaşama hakkı,
2. Kişi dokunulmazlığı,
3. Kişi hürriyeti ve güvenliği
4. Özel hayatın gizliliği ve korunması
5. Yerleşme ve seyahat hürriyeti
6.Din ve vicdan hürriyeti.
7. Düşünce ve kanaat hürriyeti
8. Bilim ve sanat hürriyeti,
9. Basın ve yayınla ilgili hürriyetler
10. Toplantı hak ve hürriyeti
11. Mülkiyet hakkı,
12. Hak arama hürriyeti.
13.Temel hak ve hürriyetlerin korunması
Yaşama Hakkı
– Yaşama hakkı, bütün hakların temelinde olduğu için hiçbir şekilde engellenemez.
Temel haklarımızın özellikleri nelerdir?
vazgeçilmez
devredilmez
dokunulmaz Bu haklar insan onurunu güvence altına alır.
Temel Hak ve Özgürlüklerimizin Genel Özellikleri:
1- Doğumla başlar, ölümle biter.
2- Evrenseldir. Dünya’nın her yerinde geçerlidir.
3- Dokunulamaz, devredilemez ve vazgeçilemez özellikler taşırlar.
4- Tamamı bir bütündür. Bir tanesi bile olmazsa veya kullanılmazsa diğerleri bir işe yaramaz.
5- Yaşama hakkımızın dışındaki diğer tüm haklar sıkıyönetim, savaş, bulaşıcı hastalıklar, nüfus sayımları gibi insan hayatının söz konusu olduğu olağanüstü durumlarda sınırlandırılabilir. Normal durumlarda hakların sınırlandırılması asla söz konusu olamaz.
6- Başkalarının hak ve özgürlüklerinin başladığı yerde bizim hak ve özgürlüklerimiz biter.
7- Her devlet düzenlediği anayasa ve yasalarla İnsan haklarını güvence altına almak zorundadır.
8- Bütün haklar uluslar arası belgeler ve kuruluşlar tarafından da koruma altına alınırlar.
Yaşama hakkı; en temel haktır. ...
Kişi dokunulmazlığı hakkı; kişinin hem beden, hem ruh bütünlüğünü korumaya yöneliktir.
Sağlık Hakkı; herkes, sağlıklı bir çevrede yaşama ve sağlığını koruyacak tedbirler alma hakkına sahiptir.
Eğitim hakkı; herkes eğitim – öğretim hakkına sahiptir.
Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir?
Kişi haklarının en temel hakkı yaşamaktır. Vatandaşlık temel hak ve özgürlüklerin uygulanması öncelikle yaşama hakkına bağlıdır. Herkes bir diğerinin yaşama hakkına saygı göstermelidir.
Kişi Hakları
Sosyal ve Ekonomik Haklar
Siyasi Haklar
Kişi Hakları
Kişi haklarının en temel hakkı yaşamaktır. Vatandaşlık temel hak ve özgürlüklerin uygulanması öncelikle yaşama hakkına bağlıdır. Herkes bir diğerinin yaşama hakkına saygı göstermelidir.
kişi-hakları-e1479795760319-115x300 Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir? Haklarımızı Bilmek Neden Önemlidir?
Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir?
Vatandaşlık Temel Haklarımız Nelerdir?
1.Yaşama hakkı,
2. Kişi dokunulmazlığı,
3. Kişi hürriyeti ve güvenliği
4. Özel hayatın gizliliği ve korunması
5. Yerleşme ve seyahat hürriyeti
6.Din ve vicdan hürriyeti.
7. Düşünce ve kanaat hürriyeti
8. Bilim ve sanat hürriyeti,
9. Basın ve yayınla ilgili hürriyetler
10. Toplantı hak ve hürriyeti
11. Mülkiyet hakkı,
12. Hak arama hürriyeti.
13.Temel hak ve hürriyetlerin korunması
Yaşama Hakkı
– Yaşama hakkı, bütün hakların temelinde olduğu için hiçbir şekilde engellenemez.
Temel haklarımızın özellikleri nelerdir?
vazgeçilmez
devredilmez
dokunulmaz Bu haklar insan onurunu güvence altına alır.
Temel Hak ve Özgürlüklerimizin Genel Özellikleri:
1- Doğumla başlar, ölümle biter.
2- Evrenseldir. Dünya’nın her yerinde geçerlidir.
3- Dokunulamaz, devredilemez ve vazgeçilemez özellikler taşırlar.
4- Tamamı bir bütündür. Bir tanesi bile olmazsa veya kullanılmazsa diğerleri bir işe yaramaz.
5- Yaşama hakkımızın dışındaki diğer tüm haklar sıkıyönetim, savaş, bulaşıcı hastalıklar, nüfus sayımları gibi insan hayatının söz konusu olduğu olağanüstü durumlarda sınırlandırılabilir. Normal durumlarda hakların sınırlandırılması asla söz konusu olamaz.
6- Başkalarının hak ve özgürlüklerinin başladığı yerde bizim hak ve özgürlüklerimiz biter.
7- Her devlet düzenlediği anayasa ve yasalarla İnsan haklarını güvence altına almak zorundadır.
8- Bütün haklar uluslar arası belgeler ve kuruluşlar tarafından da koruma altına alınırlar.
Similar topics
» İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ 3
» İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ KONULAR
» İnsan Hakları 4. Sınıf
» İLK İNSAN HAKLARI MAHKEMESİ Hazreti Abbas
» AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ’NDE KİŞİ ÖZGÜRLÜĞÜ VE GÜVENLİĞİ HAKKI VE TÜRK HUKUKUNDAKİ YANSIMASI
» İNSAN HAKLARI YURTTAŞLIK VE DEMOKRASİ DERSİ KONULAR
» İnsan Hakları 4. Sınıf
» İLK İNSAN HAKLARI MAHKEMESİ Hazreti Abbas
» AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ’NDE KİŞİ ÖZGÜRLÜĞÜ VE GÜVENLİĞİ HAKKI VE TÜRK HUKUKUNDAKİ YANSIMASI
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz